Kiedy sporządzana jest notatka?

Notatki biznesowe to krótka forma pisemna przygotowana w celu udokumentowania ważnych wydarzeń, zapisania ważnych informacji, decyzji lub komunikatów w miejscu pracy.

Notatkę tworzy się w sytuacjach biznesowych, administracyjnych lub instytucjonalnych.

Czy notatka jest dokumentem?

Tak, notatka jest dokumentem w kontekście działalności gospodarczej. Choć jest to krótka forma pisemna, zawiera ważne informacje i często jest przekaźnikiem danych pomiędzy pracownikami, menadżerami i zarządem firmy.

W zależności od rodzaju i wielkości firmy notatki biznesowe mogą być przechowywane przez wiele lat i wykorzystywane jako źródło informacji. Ponadto mogą stanowić ważny dokument z prawnego punktu widzenia i znaleźć zastosowanie np. w sądzie. Dlatego ważne jest, aby podczas sporządzania notatek zadbać o prawdziwość i dokładność.

Metody rekrutacji i wybór pracowników - Jak wybrać najlepszego kandydata do sprzedaży?

Przed pierwszą rozmową i listami motywacyjnymi pracodawca lub osoba odpowiedzialna za to, otwiera proces rekrutacji.…

Zobacz

Do czego służy notatka?

Notatka, choć krótka i może wydawać się niepozorna, odgrywa w organizacji ważną rolę.

  1. Dostarcza informacji: np. pomiędzy pracownikami poszczególnych działów a szefem.
  2. Potwierdza ustalenia: jest zapisem podjętych decyzji, ustaleń lub zobowiązań.
  3. Wspomaga planowanie i organizację: np. w procesie sprzedaży może pomóc handlowcom w zaplanowaniu dalszych kroków, najczęściej uzgadnianych z klientem,
  4. Pomaga śledzić postępy: zwłaszcza gdy sprawa zostaje przekazana do innego działu, np. podczas reklamacji klienta lub problemu z przesyłką,
  5. Informacje o sklepach: przechowuje dane o podjętych decyzjach oraz planowanych i prowadzonych działaniach.

Rodzaje notatek biznesowych

Notatki biznesowe mogą dotyczyć różnych zagadnień i być przygotowywane w różnych celach. Najpopularniejsze notatki biznesowe to:

  • notatka ze spotkania – zawiera podsumowanie rozmów, dotyczy podjętych decyzji lub przydzielonych zadań.
  • notatka z rozmowy telefonicznej – dokumentuje ważne informacje uzyskane podczas rozmowy telefonicznej,
  • notatka dotycząca negocjacji handlowych – dotyczy najważniejszych negocjowanych kwestii i ustaleń końcowych,
  • notatka z konferencji/szkolenia – jest krótkim zapisem najważniejszych tematów i wystąpień, może zawierać kluczowe dane lub wnioski,
  • notatka informacyjna – służy do przekazywania ważnych komunikatów pomiędzy pracownikami lub działami,
  • pamiętaj o zgłoszeniu problemu – może dotyczyć awarii w firmie, powinien zawierać szczegółowe informacje o czasie wystąpienia problemu i podjętych działaniach (w tym o osobach powiadomionych lub wezwanych),
  • notatka dyscyplinarna – jest notatką szczególnego rodzaju, dotyczy nagannego zachowania pracownika.

Kto może przygotować notatkę?

Notatkę może przygotować każda osoba pracująca w firmie. Pamiętaj, że podczas ważnych spotkań warto wcześniej poinformować daną osobę i upoważnić ją do sporządzenia notatki.

Najbardziej opłacalne szkolenia zawodowe - które warto wybrać?

Wybór najbardziej opłacalnych kursów zawodowych może prowadzić do nieoczekiwanych ścieżek kariery; które z nich naprawdę…

Zobacz

Najczęściej notatkę tworzą pracownicy sekretariatu, administracji lub działu, których bezpośrednio dotyczą opisywane sprawy. W większych firmach może istnieć odrębny dział zatrudniający specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej odpowiedzialnych za zarządzanie notatkami i inną dokumentacją organizacji.

Jak napisać notatkę?

Przejdźmy wreszcie do sedna: jak napisać profesjonalną notatkę z rozmowy, spotkania, wydarzenia?

  1. Zdefiniuj swój cel: zastanów się, czemu ma służyć dana notatka i co jest w niej najważniejsze?
  2. Wymień najważniejsze kwestie: warto to zrobić podczas rozmowy czy spotkania, aby nie zapomnieć o kluczowych aspektach.
  3. Napisz jasno i zwięźle: pamiętaj, że notatki biznesowe powinny być krótkie, ale zwięzłe. Unikaj niepotrzebnych szczegółów, skup się na konkretach.
  4. Użyj odpowiedniego tonu: prowadź swoje notatki w profesjonalnym tonie, zachowując oczywiście poprawność językową, gramatyczną i ortograficzną. Nie używaj nieprofesjonalnych lub obraźliwych słów.
  5. Bądź obiektywny: powstrzymaj się od osobistych komentarzy i obserwacji. Notatka powinna dotyczyć wyłącznie faktów.

Jeśli często wcielasz się w rolę osoby przygotowującej notatki biznesowe, warto opracować własny szablon, który pomoże Ci w przyszłości zaoszczędzić czas przy przygotowywaniu takich dokumentów.

Jak napisać cenną reklamę pracy? Przykładowa oferta dla pozycji sprzedaży

Znalezienie odpowiednich kandydatów na stanowiska sprzedaży jest często prawdziwym wyzwaniem dla firmy. Pisanie skutecznej reklamy…

Zobacz

Notatka służbowa z rozmowy telefonicznej – czy warto na nią tracić czas?

Odpowiedź brzmi: tak, a w sprzedaży zdecydowanie tak! Zastanów się, z iloma klientami rozmawiasz każdego dnia i ile szczegółów potrafisz zapamiętać. Nasz mózg ma ograniczone możliwości, dlatego pisanie krótkich notatek z rozmów to świetny pomysł, który nie zajmie Ci dużo czasu, a może przynieść mnóstwo korzyści. Twój klient z pewnością doceni, jeśli będziesz pamiętał, o czym rozmawiałeś ostatnim razem, a dodatkowo od razu będziesz miał punkt wyjścia do rozpoczęcia kolejnej rozmowy.

W sprzedaży systemy CRM znacznie ułatwiają sporządzanie notatek. Swoje uwagi i ważne informacje możesz dodać nawet podczas rozmowy z klientem, a wtedy znalezienie potrzebnego wątku zajmie Ci tylko chwilę.

Treść notatki, czyli co powinna zawierać notatka?

Treść notatki biznesowej zależy od celu jej powstania.

Notatki, które piszesz głównie dla siebie, np. w systemie CRM, choć najczęściej są też dostępne do wglądu dla Twojego szefa, mogą przybrać dowolną, najwygodniejszą dla Ciebie formę.

Z kolei np. notatka przygotowana podczas ważnego spotkania, na którym obecny był cały zespół, a która następnie zostanie wpisana do ksiąg firmy, powinna wyglądać bardziej profesjonalnie.

Jak powinna wyglądać notatka? Profesjonalna notatka powinna zawierać:

  • dane odbiorcy (jeśli np. notatka kierowana jest do pracodawcy lub pracowników działu HR),
  • nagłówek i tytuł „notatka biznesowa nr…”,
  • temat spotkania: krótka informacja o tym, czego dotyczy notatka,
  • treść: jasna, precyzyjna i zwięzła, zawierająca najważniejsze informacje, decyzje i ustalenia,
  • podsumowanie: krótkie, ale zwięzłe.
  • możliwe załączniki,
  • miejsce sporządzenia notatki,
  • data sporządzenia notatki,
  • nazwisko autora.

Notatki biznesowe – przykłady

Oto przykładowa notatka ze spotkania działu sprzedaży. Pamiętaj, że ma to dość profesjonalną formę.

NOTATKA OFICJALNA NR. 100/1

Miejsce i data: Warszawa, 18 kwietnia 2024 r
Do: Pracownicy Działu Sprzedaży
Z: Jan Kowalski, Kierownik Działu Sprzedaży

Temat: Podsumowanie spotkania Działu Sprzedaży – 18 maja 2024 r

  1. Podsumowanie wyników sprzedaży:

    Sprzedaż w ostatnim kwartale wzrosła o 15% w porównaniu do poprzedniego kwartału.
    Najlepsze wyniki zanotował zespół sprzedaży Anny Bartusik (wzrost o 32%).

  2. Strategia sprzedaży na kolejny kwartał:

    Rozszerzanie wpływu na rynek mazowiecki (nawiązanie i rozwój współpracy z firmą X).
    Ścisła współpraca z działem marketingu (pomoc w generowaniu leadów).
    Przygotowanie indywidualnych planów działania przez każdy zespół na kolejne spotkanie.

  3. Sprawy bieżące:

    Wprowadzenie regularnych cyklicznych spotkań całego działu. Termin: czwartki, 10-12.

Podpis: Jana Kowalskiego

Poniżej przykładowa notatka z rozmowy telefonicznej z klientem. Należy pamiętać, że ma on znacznie luźniejszy charakter, gdyż ma służyć przede wszystkim samemu flecie prostemu.

Data sporządzenia: 13 maja 2024 r

Klient: Paweł Nowak, OneCompany

Pan Paweł sam się z nami skontaktował, znalazł nas na LinkedIn. Oczekuje pomocy w rekrutacji sprzedawców z branży budowlanej.

Aktualne wyzwania wskazał: trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów i potrzebę wsparcia w selekcji.

Poleciłem mu pakiet 10 reklam z targetowanymi firmami w Social Mediach oraz usługę Bezpieczny Traderczyli weryfikacja życiorysu i kompetencji sprzedawców.

Jutro (14 maja) do godziny 16:00 prześlę Państwu szczegółową ofertę.

Następna rozmowa telefoniczna: 16 maja, godz. 12.00

Jak przechowywać notatki biznesowe?

Przygotowane notatki biznesowe należy odpowiednio przechowywać. Choć nie ma takiego przepisu, warto prowadzić ewidencję notatek służbowych. Warto także zadbać o to, aby Twoje notatki nie dostały się w niepowołane ręce. Najlepszym pomysłem wydaje się wykorzystanie zapisu cyfrowego, ponieważ można go zabezpieczyć hasłem i łatwo znaleźć notatki. Oczywiście dokumentację można prowadzić także w formie tradycyjnej, papierowej, przechowywać w teczkach lub segregatorach.

Najbardziej emocjonującą kwestią jest kwestia prowadzenia notatek dyscyplinarnych dotyczących złego zachowania pracownika. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2003 r (I PK 295/02)pracodawca ma prawo udokumentować niewykonanie przez pracownika swoich obowiązków. Jednakże 16 czerwca 2011 roku Sąd Najwyższy (I PK 222/10) stwierdził, że upomnienie dyscyplinarne powinno zniknąć z akt pracowniczych, gdy cel, dla którego został sporządzony, utraci ważność.

Podsumowanie: notatka

Notatki biznesowe są kluczowym elementem komunikacji wewnętrznej w firmach i instytucjach. Stanowią oficjalny zapis rozmów, spotkań, negocjacji, problemów i innych ważnych wydarzeń i ustaleń, które mają miejsce w ramach działalności organizacji. Dzięki nim możliwa jest koordynacja działań oraz utrzymanie porządku i przejrzystości w firmie.

Ważne jest, aby pracownicy wykształcili w sobie nawyk pisania notatek także na własne potrzeby. Gromadzenie informacji pomaga również lepiej i skuteczniej zarządzać własną pracą.

Szukasz pracy w sprzedaży?

  • Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.
Udostępnij.
Zostaw odpowiedź

Exit mobile version