Asertywność, co to znaczy?

Zostanie potocznie asertywność jest uważana za zdolność do powiedzenia „nie”. W rzeczywistości jest to znacznie bardziej złożona koncepcja.

Co to jest asertywność i asertywne zachowanie?

J. Olszewski w publikacji „Rozwijanie umiejętności asertywnych w zarządzaniu metodą treningu behawioralnego i przewlekłego ” wyjaśnia to „Zachowanie asertywne obejmuje otwieranie własnych praw i uczuć w sposób akceptowany społecznie. Asertywność przejawia się w zdolności do obrony własnych praw i interesów w sposób, który nie narusza praw i interesów innych ludzi. Chociaż koncentruje się na ochronie Jego własne prawa nie są egocentryczne, ponieważ uwzględniają prawa i potrzeby innych ludzi. ”

Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jak wygląda jego praca?

Przedstawiciel handlowy to często pierwsze stanowisko zajmowane przez osobę poszukującą pracy w sprzedaży. Przeczytaj czym…

Zobacz

Asertywność zawiera szereg umiejętności, takich jak umiejętność odmowy, zdolność wyrażania własnej opinii, zdolność do przyjęcia krytyki i pochwały lub zdolność do swobodnego wyrażania uczuć i własnych pragnień.

Wiele innych pozytywnych cech jest związanych z asertywnym, takimi jak wizerunek osoby, wysoka samoświadomość (nawet świadomość twoich granic i uczuć) oraz zdolność do rozwiązywania problemów.

W artykule możesz przeczytać więcej o asertywności: Cechy pracownika sprzedaży: asertywność.

Postawa asertywna – jak ją rozwinąć?

Asertive to nabyta funkcja, w skrócie, nikt nie urodził się asertywnie, ale musisz się tego nauczyć. Niektórzy szczęśliwi ludzie są w stanie wyrazić własną opinię w domu dzięki rodzicom, inni uczą się asertywności w szkole lub tylko w pracy.

Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy (Kodeks pracy)

Zawartość artykułu ukryj 1. Podstawa prawna obowiązków i praw pracownika 2. Jakie są obowiązki pracownika?…

Zobacz

Za każdym razem, gdy nauczenie się asertywności jest dobre i nawet jeśli często prezentowałeś asertywne nastawienie, nic nie uniemożliwia teraz jej zmiany. Pamiętaj również, że nauka bycia asertywnym ma pozytywny wpływ na samoocenę.

Asertywne nastawienie można opracować dzięki:

  • Szkolenie asertywności,
  • czytanie literatury zawodowej,
  • zapoznanie się z technikami asertywności,
  • Praktyczne ćwiczenia (!) – Ćwiczenia asertywności są podstawą do rozwoju asertywnego nastawienia.

Samoświadomość

Jeśli chcesz rozwinąć asertywność, zauważ, że będziesz potrzebować świadomości swoich uczuć i własnych emocji, ale także empatii, która pomoże ci zrozumieć czyjeś zachowanie. Jeśli więc nie zastanawiałeś się, jak się czujesz w danej sytuacji, to dobry moment, aby nieco dłużej zgiąć emocje o emocjach.

Pamiętaj, że asertywność mówi, że masz prawo odczuwać na przykład gniew i frustrację, ale musisz je wyrazić w taki sposób, aby nie skrzywdzić innych.

Margines - wszystko, co musisz wiedzieć, aby zacząć zarabiać!

Zawartość artykułu ukryj 1. Jaki jest margines? 2. Margines i Bedspread 3. Rodzaje marginesu 4.…

Zobacz

Literatura na temat bycia asertywnym

Jeśli zdecydujesz się nauczyć się asertywności, bez wsparcia trenera lub psychologa, możesz uzupełnić swoją wiedzę, zapoznając się z literaturą zawodową, np. W postaci przewodników dostępnych w księgarniach lub audiobookach.

Według ocen czytelników na stronie internetowej Empik Najciekawsze elementy książki dotyczące asertywności to:

  • „Mocno, delikatnie, bez strachu” Maria Król-Fijewska,
  • „Naucz ich, jak cię traktować! Praktyczna asertywność podręcznika” Bartłomoj Stolarczyk,
  • „Asertyczność w praktyce” Dorota Gromnicka.

Asertywne techniki zachowania

Jak już podkreśliliśmy, asertywność jest nabywaną funkcją, więc musisz jej się nauczyć. Jeśli już wiesz, jaka jest asertywność i asertywne zachowanie, powinieneś poznać jak najwięcej technik, aby rozwinąć asertywność, a następnie skupić się na ćwiczeniu asertywności w życiu codziennym.

Szkolenie asertywności rozpoczyna się od zbadania różnych metod. Poniżej znajdziesz techniki, których możesz użyć zarówno w pracy, jak i poza nim, a przykłady asertywnego zachowania, które mamy nadzieję, rozjaśnią te, które w praktyce oznacza asertywność.

Użycie wiadomości „ja”

Podstawą asertywnego zachowania i wyrażania swoich uczuć jest przesłanie „ja”.

Spójrzmy na 2 przykłady wiadomości:

  1. Zawsze przekazujesz mi swoje obowiązki!
  2. Czuję się zmęczony, kiedy nadal robisz mnie obowiązki. Niestety nie mogę ci pomóc w twoim zadaniu.

Pierwsze zdanie to wiadomość taka jak „ty”. Zauważ, że zawiera oskarżenie, więc naturalne jest, że druga strona w jakiś sposób będzie chciała bronić własnej opinii. Stąd prosty sposób na mniej lub bardziej poważnie.

Aserive obejmuje sposób komunikacji z wiadomościami „ja”. Zamiast używać stwierdzeń „zawsze… nigdy”, spróbuj porozmawiać o swoich uczuciach i potrzebach towarzyszących ci w danej sytuacji. Możesz użyć zwrotów „Czuję” lub „Chcę/chciałbym”.

Technika Fuo

Technika Fuo odnosi się do asertywnej krytyki. Fuo jest skrótem dla 3 słów, które są podstawą tej metody: fakty, odpowiedź, oczekiwania.

Fakty odnoszą się do opisu sytuacji, która powoduje negatywne emocje. Odpowiedź obejmuje wyrażanie uczuć i opinii. Oczekiwanie polega na przedstawieniu wniosku, który umożliwi zakończenie umowy.

Przykład:

  • Fakty: Wczoraj spóźniłeś się na spotkanie, aby sprostać wdrożeniu planu sprzedaży.
  • Odpowiedź: Musiałem na ciebie czekać. Zmarnowałem czas i czułem się przez ciebie zaniedbany.
  • Oczekiwania: Mam nadzieję, że to się nie powtórzy.

Podkreślając roszczenia empatyczne w oświadczeniach

Zachowania asertywne są nierozerwalnie związane z odczuciem empatycznym, a zatem asertywnym zachowaniom, zwłaszcza pracowników sprzedaży, powinny towarzyszyć komunikaty empatyczne.

Dzięki temu klient poczuje się wysłuchany i rozumiany, co przełoży się na twoje dobre relacje i konwersje sprzedaży. Prawdziwe zrozumienie potrzeb klientów pomoże ci doskonale wybrać produkt lub usługę.

Możesz także użyć roszczeń empatycznych w mniej przyjemnych sytuacjach, takich jak odmowa lub krytyka.

Przykład:

Rozumiem, że jest to dla ciebie trudne, ale nie jestem w stanie pomóc w tej sytuacji.

Mam nadzieję, że wyraźnie ci wyjaśnię, jak działa nasza usługa. Jak widać, jest to idealna odpowiedź na twoje problemy związane z wyborem odpowiedniego kandydata.

Asertywne odroczenie

Jeśli podjęte działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, wręcz przeciwnie, powodują one wzrost konfliktu i nieprzyjazną atmosferę, asertywny człowiek powinien zatrzymać dyskusję i zaproponować kontynuowanie jej w innym czasie.

Pamiętaj, że jeśli dyskusja nie odbywa się w granicach twoich i twoich rozmów, o wiele lepszym pomysłem jest odkładanie negocjacji i podejście do nich po pewnym czasie, z spokojną, czystą głową.

Przykład:

Widzę, że dzisiaj niestety nie osiągniemy porozumienia. Sugeruje, aby oboje pomyśleli o tej sprawie i kontynuowaliśmy dyskusję w następny piątek. Co powiesz?

Odmowa zmiękczanie

Umiejętność asertywnej odmowy podczas poszanowania innej osoby jest niezwykle przydatna w pracy w sprzedaży. To całkowicie logiczne, że nie możesz zgodzić się na kaprys wszystkich swoich klientów. Ludowi asertywni są jednak w stanie łatwo sobie z nimi poradzić, np. Za pomocą techniki zmiękczania odmowy.

Ta metoda polega na dodaniu różnych rodzajów „wkładek”, które sprawi, że odmowa będzie łatwiejsza do zaakceptowania. Zamiast po prostu mówić „nie”, dodaj „Bardzo mi przykro” lub „niestety”.

Przykład:

Jesteś jednym z naszych najlepszych klientów, tym trudniej jest przyznać, że nie mogę dać tak wysokiej zniżki.

Bardzo chciałbym ci pomóc, ale niestety nasz dostawca nie zrobił tego w tym czasie zaproponowanym przez ciebie.

Rozdarty

Technika podartej płyty jest pomocna, gdy inne asertywne techniki zawiodły. Obejmuje powtarzanie jednego zdania w kręgu, dopóki ta akcja w końcu nie przyniesie pożądanego efektu.

Ważne jest, aby powtórzyć swoją pozycję podczas tej metody, ale nie ulegać emocjom, takim jak podrażnienie lub gniew. Pamiętaj, że odmawiając asertywności, nie może naruszyć granic innych ludzi.

Skuteczność tej metody wynika z wprowadzenia innej osoby w jakiejś bezsilności i poczucia, że ​​nic w tej sytuacji.

Przykład:

– Proszę o 30%zniżki na mnie.
– Niestety nie dajemy tak wysokich rabatów, ponieważ jest to dla nas nieopłacalne. Mogę zaproponować 15%.
– Jak to jest? W końcu każda firma daje rabaty!
– Niestety, nasza firma nie udziela rabatów na taką wysokość.
– Czy nie będę w stanie negocjować 30%?
– Nie jestem w stanie zaoferować ci tak wysokiej zniżki.

Zgadzaj się na praktykę!

Znasz już kilka technik, więc teraz nadszedł czas, aby wypróbować je w prawdziwych sytuacjach. Pamiętaj, że sama wiedza teoretyczna nie wystarcza, aby stać się osobą asertywną. Musisz położyć nacisk na ćwiczenie asertywności w praktyce.

Nawet jeśli obecnie należysz do zbyt trudnych zadań, nie zniechęcaj się! Pamiętaj, że wszystko wymaga czasu. Skorzystaj z asertywnego nastawienia w każdej możliwej sytuacji, aż w końcu dostaniesz się do nawyku i stanie się czymś całkowicie naturalnym.

Streszczenie

  • Asertywność oznacza zdolność do wyrażania własnych uczuć i opinii bez naruszenia praw i granic innych ludzi.
  • Asertywny człowiek powinien się dobrze poznać i być świadomy swoich uczuć i emocji.
  • Jeśli chcesz rozwinąć swoją asertywność, dowiedz się o różnych rodzajach asertywnych technik zachowań.
  • Aby automatycznie przedstawić asertywne zachowanie, musisz dużo ćwiczyć, aby rozwinąć nawyk.

Szukasz pracy w sprzedaży?

  • Oferty pracy dostosowane do twoich potrzeb.
  • Dostęp online do obecnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy, o którą zastosowałeś.
Udostępnij.
Zostaw odpowiedź

Exit mobile version