Close Menu
    Co jest na topie

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    Facebook X (Twitter) Instagram
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    • Strona Główna
    • Rozwój kariery

      Efekt Dunninga-Krugera – Jak rozpoznać swoje słabości?

      2025-06-13

      Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie?

      2025-06-13

      Prezentacja własna – dlaczego jest kluczowa i jak się do niej przygotować?

      2025-06-12

      Test Gallupa – Jak odkryć swoje talenty?

      2025-06-12

      Technika Pomodoro – Jak zwiększyć produktywność za pomocą tej metody?

      2025-06-12
    • Employer branding

      Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

      2025-06-13

      Efekt Halo i Efekt Golem – Czym są i dlaczego warto je znać?

      2025-06-13

      Barter – Czym jest i jak może wspierać biznes?

      2025-06-11

      Bariera w komunikacji interpersonalnej – jak je pokonać?

      2025-06-11

      Analiza SWOT – Jak odkryć mocne i słabe strony firmy?

      2025-06-11
    • Kontakt
    GORĄCE TEMATY
    • Aktualności o Rekrutacji
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    Jesteś tutaj:Strona Główna»Rozwój kariery»Notatka biznesowa – jak ją napisać? Szablon notatki biznesowej
    Rozwój kariery

    Notatka biznesowa – jak ją napisać? Szablon notatki biznesowej

    KonradPrzez Konrad2025-06-0106 minut czytania
    Udostępnij Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Zawartość artykułu ukryj
    1. Kiedy sporządzana jest notatka?
    2. Czy notatka jest dokumentem?
    2.1. Centrum oceny - co to jest? Plusy i wady tej metody oraz przykłady zadań
    3. Do czego służy notatka?
    4. Rodzaje notatek biznesowych
    5. Kto może przygotować notatkę?
    5.1. Jakie zainteresowania uwzględnić w swoim CV, aby wyróżnić się na rynku pracy?
    6. Jak napisać notatkę?
    6.1. Biografia - Czym jest i jak ją poprawnie napisać?
    7. Notatka służbowa z rozmowy telefonicznej – czy warto na nią tracić czas?
    8. Treść notatki, czyli co powinna zawierać notatka?
    9. Notatki biznesowe – przykłady
    10. Jak przechowywać notatki biznesowe?
    11. Podsumowanie: notatka
    12. Szukasz pracy w sprzedaży?
    12.1. Z pewnością Cię zainteresuje:

    Kiedy sporządzana jest notatka?

    Notatki biznesowe to krótka forma pisemna przygotowana w celu udokumentowania ważnych wydarzeń, zapisania ważnych informacji, decyzji lub komunikatów w miejscu pracy.

    Notatkę tworzy się w sytuacjach biznesowych, administracyjnych lub instytucjonalnych.

    Czy notatka jest dokumentem?

    Tak, notatka jest dokumentem w kontekście działalności gospodarczej. Choć jest to krótka forma pisemna, zawiera ważne informacje i często jest przekaźnikiem danych pomiędzy pracownikami, menadżerami i zarządem firmy.

    W zależności od rodzaju i wielkości firmy notatki biznesowe mogą być przechowywane przez wiele lat i wykorzystywane jako źródło informacji. Ponadto mogą stanowić ważny dokument z prawnego punktu widzenia i znaleźć zastosowanie np. w sądzie. Dlatego ważne jest, aby podczas sporządzania notatek zadbać o prawdziwość i dokładność.

    Centrum oceny - co to jest? Plusy i wady tej metody oraz przykłady zadań

    Zawartość artykułu ukryj 1. Definicja centrum oceny 2. Co to jest Centrum Oceny w praktyce?…

    Zobacz

    Do czego służy notatka?

    Notatka, choć krótka i może wydawać się niepozorna, odgrywa w organizacji ważną rolę.

    1. Dostarcza informacji: np. pomiędzy pracownikami poszczególnych działów a szefem.
    2. Potwierdza ustalenia: jest zapisem podjętych decyzji, ustaleń lub zobowiązań.
    3. Wspomaga planowanie i organizację: np. w procesie sprzedaży może pomóc handlowcom w zaplanowaniu dalszych kroków, najczęściej uzgadnianych z klientem,
    4. Pomaga śledzić postępy: zwłaszcza gdy sprawa zostaje przekazana do innego działu, np. podczas reklamacji klienta lub problemu z przesyłką,
    5. Informacje o sklepach: przechowuje dane o podjętych decyzjach oraz planowanych i prowadzonych działaniach.

    Rodzaje notatek biznesowych

    Notatki biznesowe mogą dotyczyć różnych zagadnień i być przygotowywane w różnych celach. Najpopularniejsze notatki biznesowe to:

    • notatka ze spotkania – zawiera podsumowanie rozmów, dotyczy podjętych decyzji lub przydzielonych zadań.
    • notatka z rozmowy telefonicznej – dokumentuje ważne informacje uzyskane podczas rozmowy telefonicznej,
    • notatka dotycząca negocjacji handlowych – dotyczy najważniejszych negocjowanych kwestii i ustaleń końcowych,
    • notatka z konferencji/szkolenia – jest krótkim zapisem najważniejszych tematów i wystąpień, może zawierać kluczowe dane lub wnioski,
    • notatka informacyjna – służy do przekazywania ważnych komunikatów pomiędzy pracownikami lub działami,
    • pamiętaj o zgłoszeniu problemu – może dotyczyć awarii w firmie, powinien zawierać szczegółowe informacje o czasie wystąpienia problemu i podjętych działaniach (w tym o osobach powiadomionych lub wezwanych),
    • notatka dyscyplinarna – jest notatką szczególnego rodzaju, dotyczy nagannego zachowania pracownika.

    Kto może przygotować notatkę?

    Notatkę może przygotować każda osoba pracująca w firmie. Pamiętaj, że podczas ważnych spotkań warto wcześniej poinformować daną osobę i upoważnić ją do sporządzenia notatki.

    Jakie zainteresowania uwzględnić w swoim CV, aby wyróżnić się na rynku pracy?

    Jakie zainteresowania uwzględnić w swoim CV, aby wyróżnić się na rynku pracy?

    Poznaj kluczowe zainteresowania, które wyróżnią Twoje CV w konkurencyjnym rynku pracy i odkryj, jak zyskać…

    Zobacz

    Najczęściej notatkę tworzą pracownicy sekretariatu, administracji lub działu, których bezpośrednio dotyczą opisywane sprawy. W większych firmach może istnieć odrębny dział zatrudniający specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej odpowiedzialnych za zarządzanie notatkami i inną dokumentacją organizacji.

    Jak napisać notatkę?

    Przejdźmy wreszcie do sedna: jak napisać profesjonalną notatkę z rozmowy, spotkania, wydarzenia?

    1. Zdefiniuj swój cel: zastanów się, czemu ma służyć dana notatka i co jest w niej najważniejsze?
    2. Wymień najważniejsze kwestie: warto to zrobić podczas rozmowy czy spotkania, aby nie zapomnieć o kluczowych aspektach.
    3. Napisz jasno i zwięźle: pamiętaj, że notatki biznesowe powinny być krótkie, ale zwięzłe. Unikaj niepotrzebnych szczegółów, skup się na konkretach.
    4. Użyj odpowiedniego tonu: prowadź swoje notatki w profesjonalnym tonie, zachowując oczywiście poprawność językową, gramatyczną i ortograficzną. Nie używaj nieprofesjonalnych lub obraźliwych słów.
    5. Bądź obiektywny: powstrzymaj się od osobistych komentarzy i obserwacji. Notatka powinna dotyczyć wyłącznie faktów.

    Jeśli często wcielasz się w rolę osoby przygotowującej notatki biznesowe, warto opracować własny szablon, który pomoże Ci w przyszłości zaoszczędzić czas przy przygotowywaniu takich dokumentów.

    Biografia - Czym jest i jak ją poprawnie napisać?

    Biografia - Czym jest i jak ją poprawnie napisać?

    Poznaj tajniki pisania biografii, odkryj, co czyni ją wyjątkową, i dowiedz się, jak unikać najczęstszych…

    Zobacz

    Notatka służbowa z rozmowy telefonicznej – czy warto na nią tracić czas?

    Odpowiedź brzmi: tak, a w sprzedaży zdecydowanie tak! Zastanów się, z iloma klientami rozmawiasz każdego dnia i ile szczegółów potrafisz zapamiętać. Nasz mózg ma ograniczone możliwości, dlatego pisanie krótkich notatek z rozmów to świetny pomysł, który nie zajmie Ci dużo czasu, a może przynieść mnóstwo korzyści. Twój klient z pewnością doceni, jeśli będziesz pamiętał, o czym rozmawiałeś ostatnim razem, a dodatkowo od razu będziesz miał punkt wyjścia do rozpoczęcia kolejnej rozmowy.

    W sprzedaży systemy CRM znacznie ułatwiają sporządzanie notatek. Swoje uwagi i ważne informacje możesz dodać nawet podczas rozmowy z klientem, a wtedy znalezienie potrzebnego wątku zajmie Ci tylko chwilę.

    Treść notatki, czyli co powinna zawierać notatka?

    Treść notatki biznesowej zależy od celu jej powstania.

    Notatki, które piszesz głównie dla siebie, np. w systemie CRM, choć najczęściej są też dostępne do wglądu dla Twojego szefa, mogą przybrać dowolną, najwygodniejszą dla Ciebie formę.

    Z kolei np. notatka przygotowana podczas ważnego spotkania, na którym obecny był cały zespół, a która następnie zostanie wpisana do ksiąg firmy, powinna wyglądać bardziej profesjonalnie.

    Jak powinna wyglądać notatka? Profesjonalna notatka powinna zawierać:

    • dane odbiorcy (jeśli np. notatka kierowana jest do pracodawcy lub pracowników działu HR),
    • nagłówek i tytuł „notatka biznesowa nr…”,
    • temat spotkania: krótka informacja o tym, czego dotyczy notatka,
    • treść: jasna, precyzyjna i zwięzła, zawierająca najważniejsze informacje, decyzje i ustalenia,
    • podsumowanie: krótkie, ale zwięzłe.
    • możliwe załączniki,
    • miejsce sporządzenia notatki,
    • data sporządzenia notatki,
    • nazwisko autora.

    Notatki biznesowe – przykłady

    Oto przykładowa notatka ze spotkania działu sprzedaży. Pamiętaj, że ma to dość profesjonalną formę.

    NOTATKA OFICJALNA NR. 100/1

    Miejsce i data: Warszawa, 18 kwietnia 2024 r
    Do: Pracownicy Działu Sprzedaży
    Z: Jan Kowalski, Kierownik Działu Sprzedaży

    Temat: Podsumowanie spotkania Działu Sprzedaży – 18 maja 2024 r

    1. Podsumowanie wyników sprzedaży:

      Sprzedaż w ostatnim kwartale wzrosła o 15% w porównaniu do poprzedniego kwartału.
      Najlepsze wyniki zanotował zespół sprzedaży Anny Bartusik (wzrost o 32%).

    2. Strategia sprzedaży na kolejny kwartał:

      Rozszerzanie wpływu na rynek mazowiecki (nawiązanie i rozwój współpracy z firmą X).
      Ścisła współpraca z działem marketingu (pomoc w generowaniu leadów).
      Przygotowanie indywidualnych planów działania przez każdy zespół na kolejne spotkanie.

    3. Sprawy bieżące:

      Wprowadzenie regularnych cyklicznych spotkań całego działu. Termin: czwartki, 10-12.

    Podpis: Jana Kowalskiego

    Poniżej przykładowa notatka z rozmowy telefonicznej z klientem. Należy pamiętać, że ma on znacznie luźniejszy charakter, gdyż ma służyć przede wszystkim samemu flecie prostemu.

    Data sporządzenia: 13 maja 2024 r

    Klient: Paweł Nowak, OneCompany

    Pan Paweł sam się z nami skontaktował, znalazł nas na LinkedIn. Oczekuje pomocy w rekrutacji sprzedawców z branży budowlanej.

    Aktualne wyzwania wskazał: trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów i potrzebę wsparcia w selekcji.

    Poleciłem mu pakiet 10 reklam z targetowanymi firmami w Social Mediach oraz usługę Bezpieczny Traderczyli weryfikacja życiorysu i kompetencji sprzedawców.

    Jutro (14 maja) do godziny 16:00 prześlę Państwu szczegółową ofertę.

    Następna rozmowa telefoniczna: 16 maja, godz. 12.00

    Jak przechowywać notatki biznesowe?

    Przygotowane notatki biznesowe należy odpowiednio przechowywać. Choć nie ma takiego przepisu, warto prowadzić ewidencję notatek służbowych. Warto także zadbać o to, aby Twoje notatki nie dostały się w niepowołane ręce. Najlepszym pomysłem wydaje się wykorzystanie zapisu cyfrowego, ponieważ można go zabezpieczyć hasłem i łatwo znaleźć notatki. Oczywiście dokumentację można prowadzić także w formie tradycyjnej, papierowej, przechowywać w teczkach lub segregatorach.

    Najbardziej emocjonującą kwestią jest kwestia prowadzenia notatek dyscyplinarnych dotyczących złego zachowania pracownika. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2003 r (I PK 295/02)pracodawca ma prawo udokumentować niewykonanie przez pracownika swoich obowiązków. Jednakże 16 czerwca 2011 roku Sąd Najwyższy (I PK 222/10) stwierdził, że upomnienie dyscyplinarne powinno zniknąć z akt pracowniczych, gdy cel, dla którego został sporządzony, utraci ważność.

    Podsumowanie: notatka

    Notatki biznesowe są kluczowym elementem komunikacji wewnętrznej w firmach i instytucjach. Stanowią oficjalny zapis rozmów, spotkań, negocjacji, problemów i innych ważnych wydarzeń i ustaleń, które mają miejsce w ramach działalności organizacji. Dzięki nim możliwa jest koordynacja działań oraz utrzymanie porządku i przejrzystości w firmie.

    Ważne jest, aby pracownicy wykształcili w sobie nawyk pisania notatek także na własne potrzeby. Gromadzenie informacji pomaga również lepiej i skuteczniej zarządzać własną pracą.

    —

    Szukasz pracy w sprzedaży?

    • Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
    • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
    • Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.

    Z pewnością Cię zainteresuje:


    1. Jak napisać notatkę serwisową? Szablon i praktyczne wskazówki Jak napisać skuteczny notatkę serwisową? Odkryj szablon i praktyczne wskazówki,...

    2. 13 wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak napisać CV idealne! Napisz profesjonalne CV … czyli jakie? Niezależnie od tego, czy...

    3. Margines – wszystko, co musisz wiedzieć, aby zacząć zarabiać! Jaki jest margines? Marża to różnica między ceną sprzedaży a...

    4. Jak rozmawiać o podwyżce? Argumenty, które warto wykorzystać w rozmowie z pracodawcą Podwyżka wynagrodzeń a polityka firmy Polityka firmy ma znaczenie, jeśli...
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułIle zarabia Key Account Manager?
    Następny artykuł Komunikacja interpersonalna. 10 zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej w biznesie
    Konrad
    • Website

    Powiązane Posty

    Efekt Dunninga-Krugera – Jak rozpoznać swoje słabości?

    2025-06-13

    Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie?

    2025-06-13

    Prezentacja własna – dlaczego jest kluczowa i jak się do niej przygotować?

    2025-06-12
    Dodaj komentarz
    Zostaw odpowiedź Cancel Reply

    Najlepsze posty

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    2025-06-13

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    2025-06-13

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    2025-06-13
    Najnowsze recenzje

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    O nas

    Rekrutacja-selekcja.pl – Kompleksowy portal o rekrutacji handlowców. Znajdziesz tu strategie, porady i narzędzia do skutecznego pozyskiwania specjalistów sprzedaży. Dowiedz się, jak rekrutować, motywować i zatrzymywać najlepszych handlowców. Odkryj świat rekrutacji z nami!

    Najpopularniejsze

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    2025-06-13

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    2025-06-13

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    2025-06-13

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    • Strona Główna
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    • Employer branding
    • Kontakt
    © 2025 - Rekrutacja-selekcja.pl – kompleksowy przewodnik po rekrutacji i selekcji – narzędzia, strategie i porady dla rekruterów. Znajdź najlepsze talenty z nami! Stworzone przez DePoint.

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.