Definicja i charakterystyka pokolenia Y

Pokolenie Y, zwane także pokoleniem milenialsów lub po prostu milenialsami, to grupa demograficzna osób urodzonych pomiędzy początkiem lat 80. randki. Niektórzy rozciągają datowanie pokolenia Y nawet na koniec lat 90. XX wieku.

Pokolenie Y jest następcą pokolenia X i poprzednikiem pokolenia Z.

Jak Pokolenie

Cechy i zachowania przedstawicieli pokolenia Y

Osoby urodzone w latach 1980-1995 dorastały w okresie intensywnego rozwoju Internetu i technologii w ogóle. Dlatego też, podobnie jak pokolenie Z, milenialsi nie mają problemu z korzystaniem z urządzeń elektronicznych i mediów społecznościowych. Dzięki Internetowi mają przyjaciół na całym świecie. Aktywnie wykorzystują technologie cyfrowe w każdej dziedzinie życia. Są także pierwszą generacją cyfrową.

Istotną cechą jest wykształcenie wyższe – milenialsi to jak dotąd najlepiej wykształcone pokolenie. Pokolenie Y uzyskało powszechny dostęp do uczelni, kończy studia i nawet po ich ukończeniu kładzie duży nacisk na zdobywanie dalszych kwalifikacji i poszerzanie swoich kompetencji.

Komunikacja interpersonalna. 10 zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej w biznesie

Zawartość artykułu ukryj 1. Co to jest komunikacja? 1.1. Prezentacja własna - dlaczego jest kluczowa…

Zobacz

Millenialsi cenią doświadczenia ponad dobra materialne. Typowy przedstawiciel pokolenia Y wolałby pojechać na ciekawe wakacje, niż zainwestować pieniądze w rzecz mniej lub bardziej namacalną.

Millenialsi charakteryzują się otwartością i dużą pewnością siebie. Są przekonani o swojej wyjątkowości i wierzą, że są architektami własnego losu i tylko od nich zależy przebieg ich kariery. Czasami można ich postrzegać jako narcyzów. Jednak dość często słuchają rad influencerów.

Ważny jest dla nich ich wizerunek i przywiązują do niego szczególną wagę. Zakładają, że „oceniają cię tak, jak cię widzą”.

Biografia - Czym jest i jak ją poprawnie napisać?

Poznaj tajniki pisania biografii, odkryj, co czyni ją wyjątkową, i dowiedz się, jak unikać najczęstszych…

Zobacz

Millenialsi są bardziej elastyczni niż ich rodzice i przywiązują mniejszą wagę do tradycji.

Ponadto dłużej mieszkają z rodzicami. Co więcej, mają mniej cierpliwości niż ich rodzice.

Problemy pokolenia Y

Mówi się, że pokolenie milenijne jest pokoleniem wielkich możliwości. Z drugiej jednak strony jest to pokolenie wychowywane przez rodziców, którzy takich możliwości nie mieli, więc często muszą mierzyć się z dużymi oczekiwaniami. Z pewnością wielu przedstawicieli pokolenia Y ma poczucie, że realizuje marzenia swoich rodziców, którzy nie mogli studiować na uniwersytecie, nie mogli znaleźć dobrze płatnej pracy ani swobodnie podróżować. Choć większość millenialsów nie pamięta czasów PRL-u, to okres ten wywarł znaczący wpływ na ich wychowanie poprzez doświadczenia rodziców.

CV – co to jest i jak je napisać?

W procesie rekrutacji możemy spotkać się z kilkoma rodzajami dokumentów aplikacyjnych, których może wymagać od…

Zobacz

Z tego powodu pokolenie Y co tydzień ląduje na krześle lub kanapie u terapeuty. Nie brakuje szyderczych komentarzy, jakoby milenialsi szukali przyjaciela lub powiernika u psychologa. Faktem jest, że przedstawiciele pokolenia Y borykają się z ogromną samotnością, często nie mają z kim dzielić się swoimi radościami i smutkami. Nie potrafią nawiązać satysfakcjonujących relacji. Doświadczają depresji. Choć żyją w pozornie dobrych czasach, wcale nie jest to dla nich dobre…

Kolejną rzeczą, która niepokoi Millenialsów, jest konieczność (własna lub wynikająca ponownie z oczekiwań rodziców) posiadania własnego mieszkania. Tymczasem ceny metra kwadratowego stają się coraz bardziej szalone, okazuje się, że w nieruchomości najlepiej było inwestować wiele lat temu (kiedy większość millenialsów nawet nie myślała o zakupie własnego mieszkania), życie staje się coraz droższe, pensje nie rosną aż tak bardzo, a wizja własnego domu ciągle się oddala…

Pokolenie Y i pokolenie Z: podobieństwa i różnice

Chociaż pokolenie Y jest z pewnością najbliższe pokoleniu Z, istnieją także między nimi pewne różnice. Ale najpierw skupmy się na podobieństwach.

Zarówno przedstawiciele pokolenia Z, jak i Y aktywnie korzystają z nowych technologii, w tym efektywnie korzystają z mediów społecznościowych.

Millenialsi i pokolenie Z również często wyznają podobne wartości, takie jak zrównoważony rozwój i zaangażowanie społeczne.

Istnieją jednak również różnice. Pokolenie Z jest bardziej nastawione na oszczędzanie; i milenialsów doświadczyć. Na przykład pokolenie Z woli robić zakupy tam, gdzie może uzyskać najlepszy stosunek jakości do ceny. Nie chcą wydawać tych samych pieniędzy na produkt gorszej jakości, nie interesuje ich wystawna konsumpcja, bo dorastali w warunkach niepewności ekonomicznej. Z kolei milenialsi wolą bardziej doświadczyć samego zakupu.

Millenialsi to idealiści, a pokolenie Z to pragmatyści. Często uważa się, że idealistyczni milenialsi są rozpieszczani przez rodziców, na przykład stałymi nagrodami. Pokolenie Z jest raczej pragmatyczne.

Millenialsi mają wyższe oczekiwania co do poziomu obsługi i są bardziej skłonni zapłacić za to wyższą cenę niż pokolenie Z. Jednakże pokolenie Z stawia poprzeczkę wyżej, jeśli chodzi o innowacyjność w obsłudze klienta. Być może wynika to z faktu, że dorastali w okresie bardzo szybkiego postępu technologicznego.

Wspomniane różnice pomiędzy tymi pokoleniami mogą powodować trudności w komunikacji i współpracy. Jednak dzięki otwartości, komunikacji i wzajemnemu szacunkowi Millenialsi i Pokolenie Z mogą skutecznie współpracować i uzupełniać się.

Stereotypy i mity związane z Pokoleniem Y

Wokół pokolenia Millenialsów krąży wiele mitów, które często zniekształcają rzeczywistość.

Często mówi się, że milenialsi są leniwi i niechętnie podejmują wysiłek w pracy. Jednak tak naprawdę są to ludzie ambitni i zmotywowani do osiągania celów, zwłaszcza gdy ich osiągnięcie będzie miało pozytywny wpływ na ich rozwój zawodowy.

Kolejnym mitem jest to, że pokolenie Y oczekuje szybkich sukcesów i nagród, a najlepiej, jeśli są one „nagradzane” bez wysiłku. Jednak w praktyce Millenialsi to ludzie gotowi do ciężkiej pracy. Wymagają uczciwych możliwości rozwoju i zdobycia uznania, a nie tylko pochwały za „nic”.

Millenialsi są materialistami. Najważniejszy jest dla nich dobrobyt materialny i marki luksusowe. To mit! Oczywiście cenią także dobra materialne, jednak wybierają produkty i marki zgodne ze swoimi przekonaniami, kierując się wartościami zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego społeczeństwa.

Przedstawiciele pokolenia Y na rynku pracy

Jeśli wśród swoich pracowników masz millenialsów, powinieneś zwrócić uwagę na aspekty opisane poniżej. Pamiętaj jednak, że każdy człowiek jest inny i nie powinieneś oceniać swoich pracowników ani prowadzić rekrutacji wyłącznie w oparciu o te informacje.

Pokolenie Y często zmienia pracę. Cenią nowe wyzwania. Gdy w nowej pracy dotrą do „sufitu” lub gdy zaczną się nudzić własnymi obowiązkami w danym miejscu pracy, zaczynają szukać nowych perspektyw rozwoju i nowych doświadczeń. Chcą, żeby praca była ich pasją. Nie boją się konsekwencji zmiany pracy, nie stanowi to dla nich problemu. Dlatego też często pracują na umowę o dzieło lub zlecenie, gdyż umowy te w mniejszym stopniu wiążą ich z firmą.

Chętnie zakładają własne firmy. Nie lubią obowiązków, dlatego wolą pracować samodzielnie. Dlatego też freelancing stał się ostatnio bardzo popularny. Co więcej, nie chcą pracować do końca życia.

Cenią równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Przywiązują dużą wagę do życia prywatnego, dlatego cenią sobie swobodę i elastyczne godziny pracy. Nie lubią pracować po godzinach i często się na to nie zgadzają.

Pokolenie Y dobrze odnajduje się w zespole, co sprawia, że ​​jest skuteczne podczas pracy nad projektami lub innymi zadaniami zespołowymi.

Dzięki swobodnemu korzystaniu z nowych technologii bez problemu korzystają z nich także w swojej codziennej pracy, co może znacząco ułatwić i przyspieszyć jej realizację.

To są ludzie otwarci. Preferują częstą i otwartą komunikację ze swoimi przełożonymi, co może pozytywnie wpłynąć na efektywność pracy.

Dodatkowo w kontekście przełożonych traktują ich tak samo jak innych pracowników, jednak z szerszymi kompetencjami i większym doświadczeniem. Czasami jednak oczekują, że wyznaczą im cele zawodowe.

Są wielozadaniowi i potrafią rozwiązywać codzienne problemy. Mogą jednak mieć problemy z organizacją własnej pracy. Rozpoczynając wiele zadań jednocześnie, mają problem z ich terminową realizacją.

W kontekście biura milenialsi lubią przyjeżdżać do miejsca, w którym czują się zrelaksowaną, dobrą atmosferą. Cenią sobie biura z pokojem rozrywki lub miejscem relaksu.

Rodzice osób z tego pokolenia od najmłodszych lat wmawiali im, że są utalentowani i zasługują na pochwałę. Dlatego oczekują pochwały za dobrze wykonaną pracę. Jeśli ciągle ich nie dostają, tracą motywację i często zaczynają szukać nowej pracy, w której ich wysiłki zostaną docenione.

Czy pokolenie Y to koszmar pracodawców?

Jak wspomnieliśmy, wokół pokolenia Y narosło wiele negatywnych narracji, ale niekoniecznie są one prawdziwe. Z pewnością nie można powiedzieć, że są zmorą pracodawców. Jak w przypadku każdej osoby, musisz mieć odpowiednie podejście.

Zaangażowanie, kreatywność, a przede wszystkim znajomość nowych technologii może świadczyć o sile tego pokolenia. Są naprawdę dobrymi pracownikami, jeśli lubią to, co robią i czują się w tym spełnieni, ale pracodawcy doceniają ich ciężką pracę i czas wolny. Musisz znaleźć sposób, aby zatrzymać tych ludzi przy sobie i wykorzystać ich wiedzę i potencjał. Dzięki temu może się okazać, że są to bardzo wartościowi pracownicy i będą mieli pozytywny wpływ na rozwój firmy.

Warunki milenialsów

Pokolenie Y – wspomnieliśmy o tej nazwie na samym początku artykułu. Przypominamy jednak, że dotyczy to grupy osób urodzonych w latach 1981-1996.

Cyfrowi tubylcy – inaczej nazywani „cyfrowymi tubylcami”. Nazwa ta wzięła się stąd, że millenialsi dorastali w dobie rewolucji cyfrowej, kiedy technologia była powszechna i dostępna dla każdego.

Płatki śniegu – termin ten nawiązuje do przekonania, że ​​milenialsi są nadwrażliwi (jak płatki śniegu) i przez to łatwo się obrażają.

Renta pokolenia – W dzisiejszych czasach ceny nieruchomości są coraz wyższe. Dlatego igrekowie często chętniej wynajmują mieszkania niż je kupują.

Pokolenie Bumerangu (Pokolenie Bumerangu) – termin ten z kolei odnosi się do tendencji osób z pokolenia Y do powrotu do domu rodzinnego ze względu na trudności finansowe lub po ukończeniu studiów.

Pokolenie Y wpisuje się także w tzw. hashtagnację, czyli pokolenie selfie. Wynika to z faktu, że większość z nich korzysta z mediów społecznościowych. Codziennie kontaktują się za ich pośrednictwem ze znajomymi, dzieląc się wspomnieniami poprzez dodawanie zdjęć, filmów czy po prostu wpisów. Media społecznościowe są dla nich integralną częścią życia.

Ja, Ja, Pokolenie) – termin ten wywodzi się z panującego przekonania, że ​​pokolenie Y jest skupione głównie na sobie, co może wynikać z nadmiernego eksponowania własnego życia w mediach społecznościowych.

Udostępnij.
Zostaw odpowiedź

Exit mobile version