Co to jest autoprezentacja?

Autoprezentacja to po prostu zaprezentowanie siebie. W autoprezentacji bierzemy pod uwagę nasze cechy charakteru, umiejętności i doświadczenie. Prezentacje potrafimy prowadzić zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i zawodowych, które zazwyczaj są bardziej stresujące.

Autoprezentacja nie zawsze musi mieć formę ustną. Możesz także przedstawić się pisemnie, np. w tzw. biografii w swoich mediach społecznościowych.

Podczas autoprezentacji ważna jest autentyczność, a jednocześnie umiejętność dostosowania charakteru wypowiedzi do sytuacji.

Jaka jest funkcja autoprezentacji?

Autoprezentacja ma na celu pomóc Ci zrobić dobre pierwsze wrażenie na odbiorcach i pokazać swój profesjonalizm. Poprzez prezentację możesz kontrolować sposób, w jaki druga strona Cię postrzega. Dlatego mówiąc o sobie, warto podkreślić to, co w nas najlepsze i zbudować pozytywny wizerunek. Pamiętaj jednak, żeby nie kłamać podczas prezentacji. Kłamstwo ma krótkie nogi, a Twój rozmówca zazwyczaj w dalszej rozmowie jest w stanie szybko zweryfikować, czy mówisz prawdę.

Autoprezentacja jest często wstępem do budowania relacji międzyludzkich. Dzięki ciekawej prezentacji rozmówcy mogą odnaleźć wspólne pasje, cele i wartości. Autoprezentacja może także zachęcić do dalszego kontaktu, np. w sytuacji sprzedażowej może być początkiem długoterminowej współpracy.

Ile zarabia Key Account Manager?

Zawartość artykułu ukryj 1. Kim jest Key Account Manager? 1.1. Barter – na czym polega…

Zobacz

Umiejętności interpersonalne – klucz do sukcesu w pracy i życiu

Mistrzostwo w umiejętnościach interpersonalnych otwiera drzwi do sukcesu zawodowego i osobistego; co kryje się za…

Zobacz

Jak długa powinna być autoprezentacja?

Skuteczna autoprezentacja nie musi być długa. Przecież nie chodzi o to, żeby podsumować całą historię swojego życia, ale o przekazanie najważniejszych informacji o Tobie.

Pamiętaj, że długość autoprezentacji zależy również od kontekstu i celu. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub biznesowej powinna być krótka, zwięzła i konkretna. W takiej sytuacji poświęć od 1 do maksymalnie 3 minut na autoprezentację.

Podczas wystąpień publicznych (np. na szkoleniu czy konferencji) możesz pozwolić sobie na nieco dłuższą prezentację i poświęcić więcej czasu na opisanie swojego doświadczenia zawodowego. Staraj się jednak, aby Twoja autoprezentacja nie trwała dłużej niż 5 minut.

Cele Rozwoju – Jak skutecznie je ustalać i osiągać?

Nieustanne dążenie do celów rozwojowych może przynieść sukces, ale jakie konkretne strategie pomogą w ich…

Zobacz

Przykłady sytuacji wymagających autoprezentacji

Ciekawa prezentacja może pomóc Ci przekonać ludzi, zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i zawodowych. Swoje umiejętności autoprezentacji wykorzystasz w następujących sytuacjach:

  • wywiad – autoprezentacja to klasyka podczas rozmów kwalifikacyjnych. Najczęściej na początku rozmowy rekruter poprosi Cię o powiedzenie kilku zdań o sobie. Przygotuj to oświadczenie z wyprzedzeniem, aby zaprezentować się z jak najlepszej strony.
  • list motywacyjny – choć głównym celem listu motywacyjnego jest przedstawienie Twojej motywacji do podjęcia danej pracy, warto napisać też kilka zdań o Twoich pozytywnych cechach i osiągnięciach.
  • wystąpienia publiczne – np. podczas udziału w konferencjach lub szkoleniach w charakterze prelegenta.
  • prezentacja projektu – podczas spotkań biznesowych z nowymi osobami, tzw. współpracownikami lub klientami.
  • rozmowa o podwyżce lub awansie – ubiegając się o awans lub podwyżkę będziesz musiał zaprezentować się z jak najlepszej strony, opowiedzieć o swoich cechach, osiągnięciach i pozytywnym wkładzie w rozwój firmy.
  • spotkanie z klientem – na początku prezentacji sprzedażowej przedstaw się i powiedz kilka zdań o sobie, aby zdobyć zaufanie klienta.
  • data – może wtedy prezentacja siebie jest mniej oficjalna, ale druga strona na pewno będzie oczekiwać, że opowiesz coś o sobie.
  • uroczystości rodzinne – zwłaszcza gdy jedziesz jako partner na wesele lub inną uroczystość i poznasz wiele nowych osób.

Często stosowane techniki autoprezentacji

Emilia Soroko w artykule pt Ocena autoprezentacji kandydata na podstawie listu motywacyjnego przytacza podział technik autoprezentacji na dwie grupy:

  • techniki asertywne (proaktywne),
  • techniki obronne (defensywne, reaktywne).

Asertywne techniki autoprezentacji są charakterystyczne dla osób o wysokiej samoocenie. Polegają na przedstawieniu siebie w jak najlepszym świetle. Osoby stosujące tę technikę mogą skupić się na komplementowaniu rozmówcy (tzw. ingracjacja), promowaniu siebie czy przechwalaniu się swoimi znajomościami.

Defensywne techniki autoprezentacji skupiają się na obronie własnej tożsamości. Mogą one polegać na samoutrudnianiu (tzn. sabotowaniu danego zadania z poczuciem zwolnienia za nie odpowiedzialności), okazywaniu bezradności i oczekiwaniu pomocy od innych, tworzeniu wymówek i usprawiedliwień, czy też okazywaniu skruchy.

Jak radzić sobie ze stresem podczas autoprezentacji?

Mamy różną tolerancję na stres, dlatego dla niektórych osób autoprezentacja, szczególnie przed większym gronem osób, może być nie lada wyzwaniem. Jak zredukować stres podczas prezentacji?

Po pierwsze: dobrze się przygotuj. Powtarzanie materiału w domu sprawi, że poczujesz się pewniej. Możesz także poćwiczyć występowanie przed znanymi Ci osobami, np. rodziną lub przyjaciółmi.

Jeśli stres Cię paraliżuje, warto zacząć ćwiczyć techniki relaksacyjne lub medytację. Na YouTubie bez problemu znajdziesz wiele takich nagrań, które poprowadzą Cię krok po kroku i pomogą Ci się zrelaksować i zredukować stres.

Myśl pozytywnie w trakcie i tuż przed występem. Zamiast powtarzać sobie: „Na pewno popełnię błąd lub się jąkam”, powiedz: „Na pewno sobie poradzę! Jestem dobrze przygotowany”. Wizualizacja udanej prezentacji wpływa również na Twoją pewność siebie.

Podczas wystąpień publicznych pomocne może być także nawiązanie kontaktu wzrokowego z jedną osobą ze słuchaczy (możesz wybrać osobę, którą dobrze znasz). Wyobraź sobie, że rozmawiasz tylko z nią, a w pokoju nie ma nikogo innego.

Zamiast próbować całkowicie wyeliminować stres, spróbuj go zaakceptować. Pomyśl o tym jak o zjawisku, które mobilizuje Cię do lepszego radzenia sobie z wyzwaniem, jakim jest autoprezentacja.

Pamiętaj też, że z biegiem czasu, gdy nabierzesz większej wprawy w wystąpieniach publicznych, stanie się to dla ciebie po prostu łatwiejsze. Praktyka czyni mistrza!

Jak dokonać autoprezentacji w zależności od okazji?

Cóż, pamiętaj, że nie ma uniwersalnej autoprezentacji – zawsze należy ją dostosować do odpowiedniego odbiorcy i konkretnej sytuacji. Te wskazówki ułatwią Ci zadanie!

  1. Zastanów się więc, jakie informacje o Tobie są najważniejsze dla Twojego słuchacza lub słuchaczy.
  2. Dostosuj długość autoprezentacji do okazji.
  3. Ogólny szablon autoprezentacji obejmuje wstęp, rozwinięcie i zakończenie – niezależnie od miejsca i okazji.
  4. Przygotuj się wcześniej! Prezentacja na tzw. „spontanicznym” spotkaniu może okazać się chaotyczna.
  5. Zabierz ze sobą pozytywne nastawienie!
  6. Prezentując się, pamiętaj o uśmiechu. Unikaj nadmiernej gestykulacji. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą lub publicznością.
  7. Zwróć uwagę na sposób, w jaki mówisz: powinieneś mówić płynnie, ale powoli i wyraźnie.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej pod kątem autoprezentacji?

Jeśli chcesz stworzyć skuteczną autoprezentację, skup się na poniższych krokach.

  1. Poznaj firmę: przeczytaj czym dokładnie się zajmuje, jaką kulturę organizacyjną tworzy, co sprzedaje, z kim konkuruje itp.
  2. Powrót do reklamy: w ofercie pracy znajdziesz wiele cennych informacji na temat oczekiwań Twojego przyszłego pracodawcy.
  3. Zastanów się, jakie masz mocne strony: To aspekt, który zdecydowanie warto podkreślić w swojej autoprezentacji.
  4. Przypomnij sobie swoje największe sukcesy w życiu zawodowym: każda skuteczna autoprezentacja powinna koncentrować się na wartościach, które wyznajesz jako osoba.
  5. Przygotuj wcześniej swoją autoprezentację: napisz całą prezentację na kartce papieru. Pamiętaj, aby był on uporządkowany, ale jednocześnie krótki i przekonujący. Wspomnij o swoich umiejętnościach, mocnych stronach, sukcesach i motywacji.
  6. Przećwicz to wcześniej: autoprezentacji nie trzeba uczyć się na pamięć słowo po słowie, ale przynajmniej przeczytaj ją i powtórz kilka razy, aby nie zapomnieć o najważniejszych kwestiach.

Pamiętaj, że odpowiednie przygotowanie zwiększa Twoje szanse na zdobycie nowej pracy!

Przykładowa autoprezentacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Poniżej znajdziesz przykłady autoprezentacji osoby ubiegającej się o stanowisko przedstawiciela handlowego.

Dzień dobry,

Nazywam się Jan Kowalski i chciałbym dołączyć do zespołu sprzedaży w Państwa firmie. Mam 5-letnie doświadczenie w sprzedaży. Zdobyłem wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego budowania relacji z klientami i tym samym osiągania celów sprzedażowych.

Do tej pory obsługiwałem klientów biznesowych z branży budowlanej. Do moich obowiązków należało pozyskiwanie nowych kontaktów, budowanie relacji, sprzedaż bezpośrednia oraz opieka posprzedażowa. Moim największym osiągnięciem jest zwiększenie sprzedaży o 30% w ciągu ostatniego roku i nawiązanie trwałych relacji z firmą X – największym graczem branży budowlanej na rynku europejskim.

Dodatkowo mam doświadczenie w negocjacjach biznesowych. Mówi płynnie po angielsku. Obsługiwałem także klientów zagranicznych.

Jestem ambitny i dobrze zorganizowany, efektywnie zarządzam swoim czasem i priorytetami zadań. Moją najmocniejszą stroną są dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne, dzięki którym z łatwością nawiązuję relacje z klientami i zdobywam ich zaufanie.

Wierzę, że moje doświadczenie i kompetencje mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w Twojej firmie. Jestem gotowy na nowe wyzwania.

Dziękuję.

Przykład autoprezentacji w mediach społecznościowych – profil firmy

Właściciele firm będą musieli zmierzyć się z wyzwaniem zaprezentowania swojej firmy. Prezentacja powinna być dostosowana do konkretnej branży – od organizacji finansowych z pewnością będziemy oczekiwać profesjonalizmu, jednak np. w branży marketingowej warto postawić na odrobinę więcej szaleństwa i kreatywności w opisie firmy. W opisie swojej firmy warto podkreślić główne zalety i wartości, które wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji.

Poniżej znajdziesz przykładową autoprezentację firmy sprzedającej usługi rekrutacyjne i nie tylko.

🔍 Szukasz pracowników sprzedaży? Sprawdzać pracahandlowiec.pl!

Jesteśmy jedynym portalem pracy w Polsce specjalizującym się w rekrutacjach sprzedażowych. Powstaliśmy w 2020 roku i od tego czasu dostarczamy pracodawcom wysokiej jakości i kaloryczne CV na stanowiska sprzedażowe oraz szereg innych dodatkowych i specjalistycznych usług, których nie znajdziesz na innych ogólnych portalach pracy.

Dlaczego warto skorzystać z naszych usług?

  1. Specjalizujemy się w kompleksowej obsłudze procesu rekrutacji na stanowiska sprzedażowe, według własnego procesu.
  2. Naszą współpracę rozpoczynamy od audytu treści ogłoszenia, następnie dostarczamy wysokiej jakości CV i przekrojowo weryfikujemy 18 kompetencji sprzedażowych.
  3. Wszystko to w jednym celu: tak, aby zatrudniony kandydat od pierwszego miesiąca realizował założony „plan sprzedaży”.

📞 Skontaktuj się z nami i zbuduj silny, kompetentny zespół!

Streszczenie

Autoprezentacja to praktyczna umiejętność polegająca na stworzeniu wypowiedzi mającej na celu zaprezentowanie siebie. Umiejętne zaprezentowanie siebie odgrywa kluczową rolę w budowaniu pozytywnego wrażenia, relacji i zaufania.

Umiejętności autoprezentacji przydadzą się podczas rozmów kwalifikacyjnych, podczas wystąpień publicznych oraz w codziennych relacjach z nowymi klientami.

Szukasz pracy w sprzedaży?

  • Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.
Udostępnij.
Zostaw odpowiedź

Exit mobile version