Przed pierwszą rozmową i listami motywacyjnymi pracodawca lub osoba odpowiedzialna za to, otwiera proces rekrutacji.
Proces rekrutacji pracowników i wybór kandydatów jest kluczowym elementem zarządzania personelem w każdym przedsiębiorstwie. Jest to niezwykle ważne w branży sprzedaży, w której umiejętności i kompetencje pracowników wpływają na osiągnięcie celów biznesowych, rozwijając cel i budowanie pozytywnych relacji z klientami. Wybór odpowiedniego pracownika dla działu sprzedaży wymaga wybrania odpowiednich metod, które zweryfikują jego miękkie i twarde umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży podczas procesu rekrutacji.
Proces rekrutacji – co to jest i jakie są jego cele
Rekrutacja pracowników polega na zdobyciu bazy kandydatów o konkretnych kompetencjach i doświadczeniu oraz do wybrania z niej najlepszego kandydata, najlepiej dostosowanego do naszej organizacji. W większości przypadków jest to proces wielofunkcyjny, który pozwala wiarygodnie sprawdzić kompetencje osoby ubiegającej się o pracę w danej firmie.
Departament HR, zajmujący się zasobami ludzkimi, jest odpowiedzialny za proces rekrutacji i selekcji, ale menedżerowie poszczególnych departamentów, właściciela lub prezesa Twojej firmy, są również zaangażowani w ten proces.
Głównym celem procesu rekrutacji jest nadal znalezienie nowego pracownika z najlepszymi umiejętnościami dla bezpłatnego stanowiska.
Możemy rozróżnić dwa rodzaje rekrutacji:
- Wewnętrzna rekrutacja – polega na znalezieniu pracownika w organizacji i przeniesieniu go do innego działu lub promowaniu nowego stanowiska.
- Zewnętrzna rekrutacja – Dzieje się tak, gdy potrzebujemy nowego pracownika i polega na znalezieniu osoby spoza firmy, np. Podziału reklamy lub przy wsparciu agencji rekrutacyjnej, która specjalizuje się w poszukiwaniu pracowników.
Metody rekrutacji lub jak szukać pracowników
Znalezienie odpowiedniego kandydata na rynku pracy jest często wyzwaniem. Istnieje wiele metod, które można zastosować w procesie rekrutacji, zanim kandydat przyjdzie na rozmowę kwalifikacyjną. Wybór będzie zależeć głównie od szczegółów branży, w której rekrutujemy. Poniżej znajdują się najpopularniejsze techniki rekrutacji pracowników:
-
Poszukiwanie kandydatów za pomocą reklam pracy na ogólnych portalach – Publikowanie pracy na tablicach pracy jest jedną z najczęstszych metod wyszukiwania potencjalnych kandydatów. Spośród ogólnych portali, które rozróżniamy, między innymi pracuj.plW olx.plW Prca.plW Infopraca.pl
-
Poszukiwanie kandydatów korzystających z reklam pracy w portalach specjalistycznych – Jeśli szukasz kandydata z określonej branży, warto użyć portali specjalizujących się w tej dziedzinie. Dobry przykład może być tutaj pracahandlowiec.plktóry jest jedynym w pełni wyspecjalizowanym portalem reklam pracy dla obszaru sprzedaży i obsługi klienta w Polsce.
-
Rekrutacja według zaleceń – Wiele firm korzysta z instrukcji pracowników i decyduje się na wprowadzenie programu „Dowództwo pracownicze”, w którym otrzymano dodatkową bonus za rekomendacje dotyczące pracy, jeśli zalecana osoba jest zatrudniona i pracowała w określonym czasie.
-
Bezpośrednie wyszukiwanie – Jest to metoda, w której rekruter kontaktuje się z pasywnym kandydatem, w tej chwili nie szukam pracy.
-
Fora branżowe – To kolejny sposób na dotarcie do wyspecjalizowanych kandydatów w określonej dziedzinie, którzy aktywnie przyczyniają się do sieci.
-
Outsourcing rekrutacyjny – Możesz zaangażować agencje rekrutacyjne lub łowcę głównego w procesie poszukiwania pracownika na sprzedaż, który ma doświadczenie w zdobywaniu najlepszych kandydatów.
-
Rekrutacja online za pośrednictwem platform społecznościowych – Rekrutacja za pośrednictwem serwisów społecznościowych, takich jak LinkedIn . Facebook i media społecznościowe.
-
Strona kariery – Systematyczne dodawanie reklam do strony internetowej firmy do zakładki „Kariery” pozwoli ci dotrzeć zarówno do kandydatów pasywnych, jak i aktywnych.
-
Fair – Udział w targach pracy pozwoli kandydatom poznać naszą firmę i rozmawiać bezpośrednio z pracownikami, poprosić o etapy rekrutacji, wymagania i to, co oferujemy jako firmę dla pracowników.
Sposoby wyboru kandydatów
1. Analiza pozycji i wymagań
Etapy rekrutacji różnią się od siebie. Pierwszy etap rekrutacji to moment, w którym należy przeanalizować rodzaj pozycji i określić wymagania i liczbę dokumentów aplikacji. Dokładna specyfikacja opisu stanowiska, tj. Zakres obowiązków i kompetencji wymaganych do osiągnięcia celów, pozwoli ci ustalić profil kandydata i znaleźć idealnego pracownika.
2. Zastosowanie różnych technik pozyskiwania pracowników
Szukając potencjalnych kandydatów do działu sprzedaży, warto użyć wielu różnych metod, takich jak reklamy pracy, platformy rekrutacyjne, media społecznościowe lub agencje zatrudnienia. Korzystając z wielu różnych źródeł nabywania kandydatów, zwiększamy szansę na znalezienie wykwalifikowanych pracowników.
3. Wywiad behawioralny
W trakcie rekrutacji pracowników, prowadząc spotkanie z kandydatem w siedzibie głównej firmy, warto użyć techniki wywiadu behawioralnego. Opiera się na zadawaniu pytań kandydatowi na temat sytuacji z przeszłości, w których był zmuszony użyć określonej umiejętności lub rozwiązania problemu. W ten sposób możemy zweryfikować i ocenić, w jaki sposób kandydat radzi sobie w różnych sytuacjach w praktyce i pozwoli nam to przewidzieć jego zachowanie w podobnej sytuacji w przyszłości.
4. Testy umiejętności i kompetencji komercyjnych
W dziedzinie sprzedaży umiejętności i kompetencje pracowników są niezwykle ważne, aby mogli osiągnąć cele ustanowione przez firmę. Ważnymi umiejętnościami sprzedawcy są między innymi umiejętności komunikacyjne, znajomość języków obcych i skuteczne rozwiązywanie problemów. Korzystając z testów rekrutacyjnych za pomocą na przykład praktycznego zadania w sytuacji sprzedaży, jesteśmy w stanie ocenić predyspozycje kandydata i sposób, w jaki działa on w rzeczywistych warunkach biznesowych na danym stanowisku.
Czy rekrutujesz pracowników sprzedaży i chcesz mieć pewność, że skupisz się na najlepszym kandydatku? Skorzystaj z usługi „Bezpieczny trader”. Dzięki temu pracodawcy mogą podejmować bardziej niezawodne decyzje dotyczące rekrutacji, minimalizując ryzyko zatrudnienia niewłaściwych kandydatów na handlowców. Usługa zapewnia wyspecjalizowane podejście do oceny kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osób prowadzących handlowców.
Usługa weryfikuje wysłane CV, analizując ją i potwierdzając autentyczność informacji. Dzięki usłudze pracodawca może również sprawdzić historię zatrudnienia potencjalnego pracownika, jego referencje, umiejętności i kompetencje.
5. Centrum oceny
Jest to jedna z bardziej zaawansowanych metod wyboru kandydatów, których pracodawcy korzystają podczas rozmów rekrutacyjnych. Polega na sprawdzeniu kandydatów w rzeczywistych sytuacjach związanych z pracami sprzedaży. Każdy z kandydatów jest obserwowany przez przeszkolonych asesorów, którzy analizują zachowanie, kompetencje interpersonalne i podejście kandydata do powierzonych zadań. Ta metoda daje możliwość dokładnej weryfikacji i oceny danego kandydata.
6. Referencje i weryfikacja
Kolejnym etapem procesu rekrutacji jest sprawdzenie odniesienia kandydata od jego poprzedniego pracodawcy lub kontakt z byłym przełożonym. Dzięki temu firma potwierdza swoje kompetencje, umiejętności i osiągnięcia zadeklarowane przez potencjalnego kandydata. Czasami podczas jednej rozmowy telefonicznej rekruter ma okazję dowiedzieć się, w jaki sposób pracownik zwykle zachowuje się w swoim miejscu pracy podczas wykonywania swoich obowiązków. Ta metoda pozwala poznać kandydata lepiej niż jego list motywacyjny i ułatwia podjęcie decyzji.
7. Wartość dla firmy
Wybór nowych pracowników zespołu sprzedaży to inwestycja w przyszłość i rozwój firmy. Podejmując dobrą decyzję, zatrudniając odpowiednią osobę, zyskujemy zaangażowanego pracownika, który przyczyni się do wzrostu sprzedaży i wzmocni pozycję firmy na rynku.
Streszczenie
Metody rekrutacji i wyboru pracowników w dziedzinie sprzedaży powinny być starannie wybrane ze względu na szczegóły pozycji i wymagań firmy. Połączenie różnych technik, takich jak analiza pozycji, mnożenie rekrutacji, wywiady behawioralne, testy umiejętności i centrum oceny, pozwoli pracodawcom podczas procesu rekrutacji, wybór kandydata, który ma nie tylko niezbędne umiejętności techniczne, ale także odpowiada kulturze organizacyjnej kultury organizacyjnej i może potencjalnie osiągnąć doskonałe wyniki osiągnięć w dziale sprzedaży.
—
Czy jesteś pracodawcą i szukasz pereł sprzedaży?
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu sprzedaży / sprzedaży.
- Co zrobić, aby otrzymać hit CV.
- Jak napisać reklamę pracy, która budzi podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić, czy wybrany kandydat wdroży plan sprzedaży.
- Jak zbadać kompetencje pracowników działu sprzedaży i zaplanować ich rozwój.