Definicja i charakterystyka pokolenia Z
Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 r. do 2012 r. Choć dokładne ramy czasowe Pokolenia Z mogą się nieznacznie różnić, ich główną wspólną cechą jest dorastanie w powszechnym dobrobycie w dobie nowoczesnych technologii.
Nazywa także Pokolenie Z „Zoomerami” lub Pokoleniem C, od słowa „połączony”, czyli podłączony do sieci.
Cechy przedstawicieli pokolenia Z
- Postęp technologiczny – Pokolenie Z to pokolenie Internetu, które rozwinęło się i dorastało wraz z technologią. Nic więc dziwnego, że korzystanie z urządzeń elektronicznych, Internetu czy mediów społecznościowych nie sprawia im najmniejszego problemu.
- Perspektywa globalna – młodzi ludzie z pokolenia Z nie tylko mają ogromną wiedzę na temat nowych technologii, ale świat jest na nie dosłownie otwarty. Podróżowanie stało się stosunkowo tanie i dostępne. Dostęp do informacji jest również bardzo prosty, co pozwala zyskać szerszą perspektywę niż poprzednie pokolenia.
- Akceptacja i różnorodność – różnorodność jest fajna, akceptowana i doceniana! Nie ma znaczenia Twoje pochodzenie, kolor skóry czy orientacja seksualna. Pokolenie Z zadba o to, abyś czuł się dobrze zarówno w miejscu pracy, jak i w prywatnych kontaktach z innymi ludźmi.
- Kreatywność i przedsiębiorczość – Kolejną zaletą łatwości korzystania z nowoczesnych technologii jest fakt, że przedstawiciele pokolenia Z z łatwością korzystają z Facebooka, Instagrama, TikToka i Twittera i dla wielu z nich stają się źródłem dochodu. Urodzeni na przełomie wieków, chętnie i szybko zakładają własne firmy i próbują rozpocząć własny biznes. Dzięki temu są postrzegani przez inne pokolenia jako kreatywni i innowacyjni.
- Świadomość społeczna i ekologiczna – Zoomerzy charakteryzują się dużą świadomością kwestii społecznych i ekologicznych. Pokolenie Z chętniej angażuje się w różnorodne inicjatywy wspierające prawa człowieka, chroniące klimat i tym podobne.
- Kariera zawodowa – podstawą pokolenia, które od dzieciństwa żyje w społeczeństwie cyfrowym, są elastyczne godziny pracy. Wielu zoomerów ceni także możliwość pracy zdalnej, a niektórzy decydują się nawet na życie tzw. cyfrowego nomady (czyli osoby, która dużo podróżuje i nie jest przywiązana do jednego miejsca m.in. dzięki pracy zdalnej).
- Wielozadaniowość – Mówi się, że pokolenie Z nie potrafi się długo skoncentrować na jednym zadaniu lub, jeśli spojrzeć na to z jaśniejszej strony, jest dobre w wielozadaniowości.
Inne pokolenia – sprawdź, do jakiego pokolenia należysz!
Oto pokolenia ułożone chronologicznie. Przedziały lat mogą się nieznacznie różnić w zależności od różnych źródeł.
- Pokolenie Wielkiego Kryzysu – urodzeni w latach 1901-1927, brali udział w I i/lub II wojnie światowej, uchodzą za twardych, twardych i oszczędnych.
- Ciche pokolenie – urodzeni w latach 1928-1945, dzieci wojny, wychowane podczas odbudowy Polski, dlatego w życiu cenią przede wszystkim stabilność i pokój.
- Baby Boomers (Boomers, pokolenie BB) – urodzeni w latach 1946-1964, w okresie powojennego wyżu demograficznego. Stanowią trzon gospodarki, są pracowici, ale często nie nadążają za dzisiejszym światem.
- Pokolenie X – urodzony w latach 1965-1980, dorastał w okresie największych przemian społecznych w Polsce. Są sceptyczni, ale jednocześnie niezależni i pragmatyczni.
- Pokolenie Y (millenialsi) – urodzeni w latach 1981-1994, pierwsze pokolenie mające kontakt z technologią, jej przedstawiciele wychowywali się w realiach wolnego rynku, często nie spieszy im się do usamodzielnienia i długiego życia z rodzicami.
- Pokolenie Z (zoomerzy) – urodzeni w latach 1995-2012, główny temat naszego artykułu.
- Pokolenie Alpha – urodzeni po 2012 roku, najmłodsze pokolenie dorastające w dobie cyfryzacji i sztucznej inteligencji.
Czym pokolenie Z różni się od poprzednich pokoleń?
Podstawą definicji Pokolenia Z są technologie cyfrowe. Pokolenie Z wychowało się w dobie dostępu do Internetu i informacji, których BB i wcześniejsze pokolenia często nie są w stanie zrozumieć.
W porównaniu do poprzednich pokoleń, pokolenie Z wybiera inne formy komunikacji. Dotychczasowe standardowe telefony zostały zastąpione komunikatorami i pocztą głosową. Aha, i nie zapominajmy o wysyłaniu memów i emotikonów!
Pokolenie Z jest bardziej świadome i chętnie wspiera marki, które działają w zgodzie ze swoimi wartościami, np. ich ubrania są szyte w polskich szwalniach, z wysokiej jakości materiałów.
Pokolenie Z ma także większe wymagania w zakresie pracy. Oczywiście ważne jest stabilne zatrudnienie, ale także elastyczność, benefity i atmosfera w biurze.
Przedstawiciele pokolenia Z na rynku pracy
Pokolenie Z budzi już strach na rynku pracy… Dużo mówi się o pokoleniu Z, które dopiero wkracza w życie zawodowe. Że jest zawiedziony, że niewiele wie, ale ma wysokie oczekiwania i zmienia pracodawców jak rękawiczki. Czy rynek pracy jest gotowy na podejście zoomera? I czy te pogłoski są prawdziwe?
Arterima HR postanowiła dogłębnie zgłębić ten temat, czego efektem jest niemal 40-stronicowy raport zatytułowany: Raport: Profesjonalny alfabet pokolenia Z. Co to znaczy?
Pokolenie Z oczekuje od pracodawców informacji zwrotnej na temat efektów swojej pracy! Odpowiedzi tej udzieliło aż 72% ankietowanych zoomerów. Pokolenie Z jest otwarte i bezpośrednie, w wirtualnej rzeczywistości lubi coś lubić i zostawiać opinie na temat miejsc lub rzeczy, z których korzysta. Dlatego informacja zwrotna jest bardzo ważna i pozwala młodym ludziom określić dalszy kierunek swojego rozwoju.
56% respondentów byłoby skłonnych wyjechać za granicę w ramach pracy, ale tylko 23% rozważałoby wyjazd za granicę na stałe. Również 56% wskazuje, że są podekscytowani nowymi technologiami i lubią z nich korzystać.
Badanie obala także mit, że pokolenie Z oczekuje szybkiej i natychmiastowej kariery. Kłamstwem wydaje się także stereotypowy brak lojalności. 39% ankietowanych zoomerów stwierdziło, że mogliby pracować w jednej firmie przez całe życie. Faktem jest jednak, że na rynku pracy pokolenie Z podejmuje decyzje szybciej niż osoby nieco starsze. Jeśli nie są zadowoleni z obecnej pracy, po prostu szukają innej. Biorąc pod uwagę ten fakt, łatwo stwierdzić, że przedstawiciele pokolenia Z są nielojalni. Ale czy pracodawcy naprawdę nie mają sobie nic do zarzucenia?
Rynek pracy: własna działalność gospodarcza czy praca u kogoś?
Pokolenie Z ma bardzo zdrowe podejście do swojej kariery zawodowej. Ponad połowa Zoomerów deklaruje, że chce założyć własną firmę, ale najpierw chce zdobyć doświadczenie pracując u kogoś innego, w małym lub większym przedsiębiorstwie.
Na co młodzi ludzie zwracają uwagę przy wyborze pracy i co ich najbardziej motywuje?
Pokolenie Z jako najważniejsze czynniki wymienia atmosferę w pracy i wysokość wynagrodzenia. Równie ważna jest dla nich stabilność zatrudnienia i, co logiczne, biorąc pod uwagę odsetek młodych ludzi, którzy docelowo chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą, pracodawca, który będzie chciał podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Benefity dla pokolenia Z to standard, a nie aspekt, który przekonuje do wyboru pracodawcy.
Źródło: Raport: Profesjonalny alfabet pokolenia Z
Wyzwania pokolenia Z
Życie w w pełni zdigitalizowanym społeczeństwie jest nie tylko idyllą. Nowe czasy to także nowe zagrożenia i niebezpieczeństwa. Do głównych wyzwań/problemów stojących przed Pokoleniem Z zalicza się:
- Zdrowy rozsądek – W wyniku presji społecznej, pandemii i idealnych obrazów kreowanych przez media społecznościowe coraz więcej młodych ludzi popada w depresję, stany lękowe i inne problemy psychiczne. Z drugiej strony świadomość tego tematu znacząco rośnie i coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z pomocy psychoterapeuty i poddanie się terapii.
- Bezpieczeństwo pracy – kolejnym wyzwaniem jest odpowiedni wybór ścieżki kariery, biorąc pod uwagę rosnący udział sztucznej inteligencji i perspektywę przyszłości, w której niektóre zawody po prostu znikną.
- Bezpieczeństwo klimatyczne – Coraz więcej mówi się też o globalnym ociepleniu i przyszłości naszej planety. Decyzje podjęte dzisiaj będą miały wpływ na przyszłe pokolenia. Zrównoważony rozwój, segregacja śmieci, stosowanie zastawy stołowej wielokrotnego użytku czy dopłaty za kubki i opakowania papierowe to tylko niektóre z wielu inicjatyw realizowanych w życiu codziennym.
Streszczenie
Pokolenie Z, obejmujące osoby urodzone od połowy lat 90. do początku 2010 r., wchodzi na rynek pracy z unikalnymi cechami i oczekiwaniami, które wpływają na sposób działania firm. Wychowane w epoce cyfrowej pokolenie to jest bardzo zaznajomione z technologią, dzięki czemu szybko dostosowuje się do nowych narzędzi i systemów. Ich zdolności technologiczne czynią je cennymi w wielu gałęziach przemysłu, szczególnie tych związanych z technologią i innowacjami.
Pokolenie Z ceni elastyczność w pracy, zarówno pod względem godzin pracy, jak i lokalizacji. Preferują pracę zdalną lub hybrydową, co pozwala im lepiej pogodzić życie zawodowe z prywatnym. Ważne są dla nich także wartości i kultura firmy; poszukują pracodawców, którzy wykazują zaangażowanie w kwestie społeczne i środowiskowe oraz dbają o dobro pracowników.
Kolejną charakterystyczną cechą tego pokolenia jest dążenie do ciągłego rozwoju i uczenia się. Często wybierają pracodawców oferujących możliwości szkoleń i rozwoju, ponieważ chcą stale poszerzać swoje umiejętności i kompetencje. Są ambitni i innowacyjni w pracy, chętnie podejmują wyzwania i dążą do szybkiego osiągania rezultatów.
Komunikacja jest kluczowym aspektem dla pokolenia Z. Preferują przejrzystość i jasność w przekazach przekazywanych przez pracodawców. Oczekują regularnego feedbacku i jasno określonych ścieżek kariery. Cenią sobie także możliwość pracy w zespołach promujących różnorodność i włączenie społeczne.
W kontekście rynku pracy pokolenie Z wnosi świeże spojrzenie i nową energię. Ich innowacyjność, orientacja technologiczna oraz wysokie oczekiwania co do elastyczności i wartości firm stanowią wyzwanie, ale także ogromną szansę dla pracodawców, którzy potrafią dostosować się do tych potrzeb i oczekiwań.
—
Jesteś pracodawcą i szukasz perełek sprzedażowych?
- Jak obniżyć koszty rekrutacji pracowników do działu sprzedaży/handlu.
- Co zrobić, aby otrzymać skuteczne CV.
- Jak napisać ogłoszenie o pracę, które wzbudzi podziw i zainteresowanie kandydatów.
- Jak ocenić, czy wybrany kandydat zrealizuje plan sprzedażowy.
- Jak badać kompetencje pracowników działu sprzedaży i planować ich rozwój.
Jesteś pracownikiem i szukasz pracy w sprzedaży?
- Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
- Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
- Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.