Close Menu
    Co jest na topie

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    Facebook X (Twitter) Instagram
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    • Strona Główna
    • Rozwój kariery

      Efekt Dunninga-Krugera – Jak rozpoznać swoje słabości?

      2025-06-13

      Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie?

      2025-06-13

      Prezentacja własna – dlaczego jest kluczowa i jak się do niej przygotować?

      2025-06-12

      Test Gallupa – Jak odkryć swoje talenty?

      2025-06-12

      Technika Pomodoro – Jak zwiększyć produktywność za pomocą tej metody?

      2025-06-12
    • Employer branding

      Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

      2025-06-13

      Efekt Halo i Efekt Golem – Czym są i dlaczego warto je znać?

      2025-06-13

      Barter – Czym jest i jak może wspierać biznes?

      2025-06-11

      Bariera w komunikacji interpersonalnej – jak je pokonać?

      2025-06-11

      Analiza SWOT – Jak odkryć mocne i słabe strony firmy?

      2025-06-11
    • Kontakt
    GORĄCE TEMATY
    • Aktualności o Rekrutacji
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    Jesteś tutaj:Strona Główna»Rozwój kariery»Manipulacja i wywieranie wpływu. Techniki manipulacji i wpływu w sprzedaży
    Rozwój kariery

    Manipulacja i wywieranie wpływu. Techniki manipulacji i wpływu w sprzedaży

    KonradPrzez Konrad2025-06-0506 minut czytania
    Udostępnij Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Zawartość artykułu ukryj
    1. Co to jest manipulacja?
    2. Dlaczego manipulujemy innymi?
    2.1. Czym jest mobbing w pracy i gdzie go zgłosić?
    2.2. Centrum oceny - co to jest? Plusy i wady tej metody oraz przykłady zadań
    3. Manipulacja i wywieranie wpływu
    3.1. Nieopłacone wakacje - czy zawsze możesz z niego korzystać?
    4. Czy każdy może być skutecznym manipulatorem?
    5. Wywieranie wpływu według Roberta Cialdiniego
    6. Dowód społeczny
    7. Zasada lubienia i sympatii
    8. Zasada zaangażowania i konsekwencji
    9. Wpływ władzy
    10. Zasada niedostępności
    11. Zasada wzajemności
    12. Streszczenie
    13. Szukasz pracy w sprzedaży?
    13.1. Z pewnością Cię zainteresuje:

    Co to jest manipulacja?

    Elżbieta Kowalczyk w publikacji „Manipulacja komunikacją interpersonalną w procesie negocjacji” przytacza następującą definicję manipulacji:

    Manipulacja to działanie, które odbywa się intencjonalnie, wykracza poza świadomość odbiorcy wpływu, a dodatkowo spełnia trzy warunki: sprzyja osiągnięciu celu nadawcy, cel ten ma dla niego wartość oraz istnieje rozbieżność pomiędzy stworzonym obraz i prawdziwy.”

    Manipulacja ma wiele twarzy: zatajanie informacji, wywoływanie poczucia winy, zaprzeczanie, udawanie niewinności, odgrywanie ofiary.

    Z manipulacją możemy spotkać się zarówno w domu, w relacjach rodzinnych czy partnerskich, jak i w pracy, np. podczas negocjacji, gdy ktoś w nieetyczny sposób próbuje nas nakłonić do zmiany decyzji.

    Dlaczego manipulujemy innymi?

    Najczęściej manipulujemy innymi, aby osiągnąć jakiś upragniony cel. Okazuje się, że manipulacja, forma wywierania wpływu, jest dość popularna i to nie tylko podczas negocjacji. Sposób przekazywania informacji można zmanipulować, np. wyolbrzymiając pewne sytuacje, wywołując poczucie winy, zatajając fakty, czy odwracając uwagę od kluczowego problemu. Manipulatorzy posługują się także manipulacją językową.

    Czym jest mobbing w pracy i gdzie go zgłosić?

    Zawartość artykułu ukryj 1. Definicja mobbingu 2. Mobbing w pracy – przykład 2.1. Zespół oszusta…

    Zobacz

    Wiodącym przykładem manipulacji są fałszywe wiadomości, które można znaleźć niemal wszędzie w Internecie. Dlatego tak ważne jest dokładne sprawdzanie źródeł, z których pochodzą informacje.

    Po co manipulować? Aby skłonić ludzi do działania. Ale czy manipulacja psychologiczna jest opłacalna na dłuższą metę?

    Przecież ofiara manipulacji może w końcu zdać sobie sprawę z tego, co się stało i nie da się już tak łatwo oszukać. Wtedy może się okazać, że transakcja nie tylko była sytuacją jednorazową, ale pozostawiła po sobie także nieprzyjemne doświadczenie. Który klient lubi robić zakupy w poczuciu braku wyboru i towarzyszącym mu poczuciu winy? Jakie są szanse na powrót do takiego sprzedawcy?

    Centrum oceny - co to jest? Plusy i wady tej metody oraz przykłady zadań

    Zawartość artykułu ukryj 1. Definicja centrum oceny 2. Co to jest Centrum Oceny w praktyce?…

    Zobacz

    Manipulacja i wywieranie wpływu

    Warto w tym miejscu podkreślić, że manipulacja psychologiczna czy emocjonalna jest zachowaniem nieetycznym. Zachowanie manipulacyjne ma na celu nakłonienie osoby do działania wbrew własnym interesom, bez względu na koszty emocjonalne. Manipulatorowi nie zależy na dobru i emocjach drugiej osoby, liczy się dla niego cel i osiągnięcie własnych korzyści. Manipulacja zawsze ma negatywną konotację.

    Nieopłacone wakacje - czy zawsze możesz z niego korzystać?

    Zawartość artykułu ukryj 1. Nieopłacone wakacje – co to jest? 2. Niezapłacone urlopy i urlop…

    Zobacz

    Wpływ jest pojęciem szerszym. Wywieranie wpływu to działania, które mają na celu spowodowanie zmiany opinii lub zachowania, przekonania o swoich racjach i mogą mieć zarówno charakter pozytywny, jak i negatywny. Manipulację można uznać za jeden z rodzajów wpływu.

    Czy każdy może być skutecznym manipulatorem?

    Pomijając aspekt etyczny, nie każdy nadaje się na manipulatora.

    Skuteczny manipulator musi:

    • bądź uważnym obserwatorem
    • znać aktywne psychologiczne techniki manipulacji innymi,
    • posiadać umiejętność kierowania innymi, w tym znajomość zasad dowodzenia,
    • dokładnie odczytać emocje innych ludzi.

    Wywieranie wpływu według Roberta Cialdiniego

    Najbardziej znanym autorem zajmującym się tematyką manipulacji i wpływu jest Robert Beno Cialdini, amerykański psycholog specjalizujący się w psychologii społecznej.

    W 1995 roku Robert Cialdini opublikował książkę pt „Wpływaj na ludzi: teoria i praktyka”który stał się prawdziwym bestsellerem. Publikacja jest efektem 15 lat badań autora.

    W swojej publikacji Cialdini wyróżnił 6 zasad wywierania wpływu:

    • dowód społeczny,
    • zasada wzajemności,
    • zaangażowanie i konsekwencja,
    • wpływ władzy,
    • sympatię i sympatię,
    • zasada niedoboru (niedostępności).

    Dowód społeczny

    Zgodnie z tą zasadą, gdy nie wiemy, jaką decyzję podjąć, kierujemy się zachowaniem większości. Dowód społeczny jest powszechnie stosowany w marketingu, aby przekonać klientów do zakupu. Obejmuje to m.in.: prezentowanie w Internecie pozytywnych opinii i rekomendacji, które pokazują, że firma jest wartościowa. Pochlebne komentarze są dla nas dowodem na to, że warto kupić dany przedmiot.

    Zasada lubienia i sympatii

    Zasada ta odnosi się do tego, że chętniej godzimy się na propozycje czy prośby osób, które po prostu lubimy. Co ciekawe, wpływ na nas mogą mieć nawet osoby, których nie znamy. Jak to możliwe?

    Wpływ na to ma kilka czynników:

    • Podobieństwo – lubimy ludzi, którzy są do nas podobni. Podobieństwo może dotyczyć różnych kwestii, np. wyglądu, preferencji, poglądów czy zainteresowań.
    • Komplementy – prosty, ale bardzo skuteczny mechanizm, bo kto z nas nie lubi słyszeć o sobie czegoś miłego?
    • Atrakcyjność – nie da się temu zaprzeczyć, po prostu lubimy ładnych ludzi.
    • Wspólny cel – posiadanie wspólnej misji budzi sympatię.

    Przykładem wykorzystania zasady sympatii i sympatii są wszelkie komunikaty typu: „Stworzyliśmy naszą firmę, ponieważ mieliśmy ten sam problem co Ty”.

    Zasada zaangażowania i konsekwencji

    Zasada zaangażowania i konsekwencji opiera się na potrzebie spójności i zgodności naszych działań z przekonaniami, które każdy z nas ma. Z tego powodu zazwyczaj nie zmieniamy szybko zdania i decyzji, którą już podjęliśmy, gdyż mogłoby to wywołać w nas dysonans poznawczy. Przykładów z życia jest mnóstwo, jak kontynuacja studiów po rozpoczęciu czy związek, który nie daje satysfakcji.

    Zasada ta jest jednocześnie jedną z najczęściej stosowanych metod oddziaływania w sprzedaży i marketingu. Pierwszy miesiąc jest bezpłatny, można sprzedawać produkty będące w seriach lub oferować na początku niewielki zakup, a gdy wykształci się pewien rodzaj lojalności – znacznie większą. To tylko niektóre przykłady stosowania zasady zaangażowania i konsekwencji.

    Wpływ władzy

    Zasada autorytetu mówi, że jesteśmy bardziej skłonni uznać opinię za prawdziwą, gdy wyraża ją osoba, którą uważamy za eksperta w danej dziedzinie. Ludzie częściej zwracają uwagę na to, kto mówi, niż na to, co mówi. Z tego powodu w reklamach leków pojawiają się aktorzy w białych fartuchach lub osoby znane i szanowane w danej branży.

    Zasada niedostępności

    Zasada niedostępności odnosi się do faktu, że ludzie pragną dóbr i usług ograniczonych lub trudnych do zdobycia. Ta metoda wywierania wpływu polega na wytworzeniu pewnego rodzaju presji, która wpływa na decyzje zakupowe klientów.

    Z zasady niedostępności korzystają zarówno ogromne marki, np. z branży obuwniczej, które wypuszczają ograniczone ilości obuwia, jak i wiele sklepów internetowych, gdzie przy produkcie widnieje napis, np. „Zostało tylko 5 sztuk”. Sprzedawcy również korzystają z tej metody, np. wysyłając klientowi świetną ofertę, ale ważną tylko do końca dnia dzisiejszego.

    Zasada wzajemności

    Zasada wzajemności mówi, że za każdą otrzymaną pomoc należy odwdzięczyć się i dać komuś drobną przysługę.

    Uczymy się zasady wzajemności w procesie socjalizacji i jest ona uważana za wyznacznik dobrego wychowania. Wcześniej działało jako zachowanie adaptacyjne w przypadku prostej wymiany towarów.

    Zasada wzajemności stosowana jest także powszechnie w sprzedaży, np. podczas negocjacji, gdy sprzedawca oferuje obniżenie ceny towaru o 10% w zamian za polecenie firmy partnerskiej. Krótko mówiąc, zasada wzajemności mówi „coś za coś”.

    Typowym przykładem manipulacji polegającej na wywołaniu poczucia zadłużenia jest oferowanie czegoś za darmo podczas transakcji.

    Streszczenie

    Na koniec warto podkreślić, że manipulacja sprzedażą (w tym manipulacja emocjonalna) jest nieuczciwą praktyką, w ramach której firmy stosują różne taktyki, aby wpłynąć na decyzje klientów. Manipulacja może polegać na składaniu fałszywych obietnic, zniekształcaniu faktów, ukrywaniu ważnych informacji lub wywieraniu niezdrowej presji.

    Najpopularniejszymi sposobami wywierania wpływu są reguły sformułowane przez Cialdiniego – dowód społeczny, zasada wzajemności, obowiązku i konsekwencji, wpływ autorytetu, sympatia i sympatia, zasada niedoboru (niedostępności).

    —

    Szukasz pracy w sprzedaży?

    • Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
    • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
    • Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.

    Z pewnością Cię zainteresuje:


    1. 13 wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak napisać CV idealne! Napisz profesjonalne CV … czyli jakie? Niezależnie od tego, czy...

    2. Dyscyplinarne zwolnienie – Co to jest i jakie niesie ze sobą konsekwencje? Odkryj, czym jest zwolnienie dyscyplinarne i jakie niesie ze sobą...

    3. Manipulacja i wpływ – techniki sprzedaży warte poznania You odkryjesz subtelną różnicę między manipulacją a wpływem w sprzedaży,...

    4. Na czym polega zadaniowy system czasu pracy? Poznaj jego zalety i wady! Na czym polega zadaniowy system czasu pracy? Zadaniowy system pracy...
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJak napisać list motywacyjny? Wzór i przykłady listów do pracy w sprzedaży
    Następny artykuł Centrum oceny – co to jest? Plusy i wady tej metody oraz przykłady zadań
    Konrad
    • Website

    Powiązane Posty

    Efekt Dunninga-Krugera – Jak rozpoznać swoje słabości?

    2025-06-13

    Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV, aby zwiększyć szanse na zatrudnienie?

    2025-06-13

    Prezentacja własna – dlaczego jest kluczowa i jak się do niej przygotować?

    2025-06-12
    Dodaj komentarz
    Zostaw odpowiedź Cancel Reply

    Najlepsze posty

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    2025-06-13

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    2025-06-13

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    2025-06-13
    Najnowsze recenzje

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    O nas

    Rekrutacja-selekcja.pl – Kompleksowy portal o rekrutacji handlowców. Znajdziesz tu strategie, porady i narzędzia do skutecznego pozyskiwania specjalistów sprzedaży. Dowiedz się, jak rekrutować, motywować i zatrzymywać najlepszych handlowców. Odkryj świat rekrutacji z nami!

    Najpopularniejsze

    Specjalista ds. sprzedaży – Kluczowe odpowiedzialności i zadania

    2025-06-13

    Ile zarabia przedstawiciel handlowy i jakie są jego obowiązki?

    2025-06-13

    Fluktuacja personelu – Jak zredukować rotację pracowników?

    2025-06-13

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    • Strona Główna
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    • Employer branding
    • Kontakt
    © 2025 - Rekrutacja-selekcja.pl – kompleksowy przewodnik po rekrutacji i selekcji – narzędzia, strategie i porady dla rekruterów. Znajdź najlepsze talenty z nami! Stworzone przez DePoint.

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.