Close Menu
    Co jest na topie

    Czy zgromadzony urlop wygasa? Najważniejsze informacje dla pracowników

    Menedżer Kluczowych Klientów – Co robią i jakie są ich obowiązki?

    System Czasu Pracy Opartego na Zadaniach – Co Warto Wiedzieć Na Ten Temat?

    Facebook X (Twitter) Instagram
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    • Strona Główna
    • Rozwój kariery

      Test Gallupa – Jak odkryć swoje talenty?

      2025-06-12

      Technika Pomodoro – Jak zwiększyć produktywność za pomocą tej metody?

      2025-06-12

      Zespół oszusta – Jak go rozpoznać i przezwyciężyć?

      2025-06-11

      CV dla studenta – Jak napisać CV bez doświadczenia?

      2025-06-11

      Zawód freelancera – nowy trend czy przyszłość rynku pracy?

      2025-06-10
    • Employer branding

      Barter – Czym jest i jak może wspierać biznes?

      2025-06-11

      Bariera w komunikacji interpersonalnej – jak je pokonać?

      2025-06-11

      Analiza SWOT – Jak odkryć mocne i słabe strony firmy?

      2025-06-11

      Wizualna Merchandising – Co to jest i jak wpływa na sprzedaż?

      2025-06-10

      Jak stworzyć grupę na Facebooku? Przewodnik krok po kroku

      2025-06-09
    • Kontakt
    GORĄCE TEMATY
    • Aktualności o Rekrutacji
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    Rekrutacja i Selekcja – Porady i Narzędzia dla Rekruterów
    Jesteś tutaj:Strona Główna»Rozwój kariery»Komunikacja interpersonalna. 10 zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej w biznesie
    Rozwój kariery

    Komunikacja interpersonalna. 10 zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej w biznesie

    KonradPrzez Konrad2025-06-0107 minut czytania
    Udostępnij Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Udostępnij
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Zawartość artykułu ukryj
    1. Co to jest komunikacja?
    2. Dlaczego skuteczna komunikacja interpersonalna w biznesie jest ważna?
    2.1. Jak stać się bardziej asertywnym? Skuteczne techniki zachowania
    2.2. Jak powinno wyglądać CV? Wskazówki i przykładowe CV, które możesz wykorzystać podczas aplikowania na stanowisko sprzedawcy
    3. 1. Słuchaj uważnie
    3.1. Jak napisać list motywacyjny? Wzór i przykłady listów do pracy w sprzedaży
    4. 2. Skoncentruj się całkowicie na rozmówcy
    5. 3. Doceniaj wartość informacji zwrotnej
    6. 4. Mów jasno i zwięźle
    7. 5. Nie przerywaj
    8. 6. Zadawaj pytania uzupełniające
    9. 7. Bądź świadomy barier komunikacyjnych
    10. 8. Upewnij się, że dobrze rozumiesz
    11. 9. Pamiętaj o przekazach niewerbalnych
    12. 10. Bądź empatyczny i otwarty
    13. Streszczenie
    14. Szukasz pracy w sprzedaży?
    14.1. Z pewnością Cię zainteresuje:

    Co to jest komunikacja?

    Adriana Frączek w artykule pt Komunikacja interpersonalna wyjaśnia to „pojęcie „komunikacja” wywodzi się z języka łacińskiego lecommunications i oznacza „połączenie, rozmowę, wymianę”. (…) Komunikacja interpersonalna najczęściej oznacza przekazywanie i odbieranie informacji pomiędzy nadawcą a odbiorcą lub w małej grupie osób w bezpośredni kontakt ze sobą”. Komunikacja odbywa się pomiędzy co najmniej dwiema osobami.

    Definiując komunikację, wielu autorów podkreśla, że ​​komunikacja jest procesem dwukierunkowym: informacja jest przekazywana, ale ktoś powinien ją otrzymać i odpowiedzieć informacją zwrotną.

    Proces komunikacji interpersonalnej składa się z komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

    Dlaczego skuteczna komunikacja interpersonalna w biznesie jest ważna?

    Skuteczna komunikacja interpersonalna jest kluczowa w miejscu pracy i ogólnie w środowisku biznesowym.

    Świadomie zachodzące procesy komunikacyjne wspierają budowanie silnych relacji z klientami, współpracownikami, partnerami biznesowymi i kadrą zarządzającą. Pozytywne relacje przekładają się na wzrost zaufania i lojalności. Dzięki skutecznej komunikacji jesteś w stanie lepiej poznać swoich klientów, ich oczekiwania, problemy i wyzwania, przed którymi stoją, a co za tym idzie, lepiej dostosować swoją ofertę.

    Dodatkowo umiejętności komunikacyjne pozwolą Ci lepiej współpracować z zespołem sprzedażowym. Przejrzystość i przejrzystość procesu komunikacji zapewni Ci jasność co do oczekiwań, założonych celów i kontroli działań.

    Jak stać się bardziej asertywnym? Skuteczne techniki zachowania

    Jak stać się bardziej asertywnym? Skuteczne techniki zachowania

    Funkcje asertywności mogą zmienić twoje relacje, ale jakie konkretne techniki pomogą ci w tym procesie?…

    Zobacz

    W skutecznym zarządzaniu zespołem sprzedażowym ważna jest także komunikacja. Umiejętności interpersonalne związane z otrzymywaniem i przekazywaniem informacji są kluczowe w pracy liderów, menedżerów i dyrektorów.

    Oto 10 zasad, które pomogą Ci lepiej i skuteczniej komunikować się!

    Jak powinno wyglądać CV? Wskazówki i przykładowe CV, które możesz wykorzystać podczas aplikowania na stanowisko sprzedawcy

    Zawartość artykułu ukryj 1. Przykładowe CV krok po kroku – co zawiera? 1.1. Doświadczenie w…

    Zobacz

    1. Słuchaj uważnie

    Proces komunikacji interpersonalnej oprócz mówienia opiera się także na słuchaniu, najlepiej aktywnym. Aktywne słuchanie oznacza pełne skupienie się na rozmówcy i tym, co chce nam powiedzieć. W komunikacji, zwłaszcza biznesowej, nie chodzi tylko o słuchanie, ale SŁUCHANIE tego, co mówi druga strona.

    Jak pokazać, że aktywnie słuchasz swojego klienta lub partnera biznesowego? Utrzymuj kontakt wzrokowy, kiwaj głową, zadawaj pytania, upewnij się, że dobrze rozumiesz, parafrazuj.

    Proces aktywnego słuchania sprzyja nawiązaniu więzi z rozmówcą. Pokazujesz, że jesteś zaangażowany i profesjonalny, a druga strona może czuć się rozumiana i słuchana, dlatego jeśli pracujesz w sprzedaży, masz większą szansę na zdobycie stałego klienta.

    Jak napisać list motywacyjny? Wzór i przykłady listów do pracy w sprzedaży

    Zawartość artykułu ukryj 1. List motywacyjny – co to za dokument? 2. Na co szukać…

    Zobacz

    2. Skoncentruj się całkowicie na rozmówcy

    Jak pisaliśmy w poprzednim punkcie, utrzymuj kontakt wzrokowy. Pamiętaj, że korzystanie z telefonu lub laptopa podczas spotkań nie jest mile widziane. Druga strona może poczuć się zlekceważona, jeśli w trakcie rozmowy będziesz przeglądać media społecznościowe, szukać plików na komputerze lub odbierać inne telefony. Ponadto korzystanie z elektroniki nie sprzyja koncentracji i uważnemu słuchaniu.

    Jeśli chcesz sfinalizować transakcję, poświęć mu 100% swojej uwagi podczas rozmowy z klientem. Nawet jeśli jest to rozmowa telefoniczna, klient „czuje”, czy skupiasz się na rozmowie z nim, czy na innych rzeczach wokół niego.

    3. Doceniaj wartość informacji zwrotnej

    Jeśli Twój rozmówca nie ma zwyczaju dawania informacji zwrotnej, poproś go o to. Kiedy przekazuje ci informację zwrotną na temat twoich instrukcji lub poleceń, słuchaj uważnie.

    Co powinna zawierać informacja zwrotna, którą otrzymujesz? Na przykład, jak ktoś zrozumiał, co powiedziałeś i jak jasna była wiadomość lub instrukcje, które chciałeś przekazać.

    Zastosuj tę zasadę także w kontaktach z klientami. Zawsze upewnij się, że klient dobrze zrozumiał, co chciałeś przekazać. Dobrą praktyką jest przesyłanie podsumowań rozmów telefonicznych e-mailem i dołączanie dodatkowych informacji. Dzięki temu będziesz miał pretekst do wykonania kolejnego telefonu i zacieśnienia relacji z klientem.

    4. Mów jasno i zwięźle

    Skuteczna komunikacja interpersonalna działa na konkrety. Wyrażaj swoje myśli tak prosto, jak tylko potrafisz. Unikaj kolorowania, niepotrzebnych szczegółów i informacji oraz skomplikowanych struktur. Twórz proste zadania. Staraj się trzymać głównego wątku rozmowy.

    Krótkie, jasne komunikaty to także oszczędność czasu, chociaż najważniejszym aspektem tej kwestii jest umiejętność uniknięcia nieporozumień.

    Klienci docenią także krótkie, konkretne spotkania. Czasem mniej znaczy więcej!

    5. Nie przerywaj

    Nawet jeśli chcesz zadać rozmówcy pytanie, pozwól mu najpierw dokończyć myśl lub zdanie. Przerwy wytrącają partnerów z rytmu, prowadzą do nieporozumień i zakłócają przepływ komunikacji.

    Przerwy mogą również prowadzić do frustracji i konfliktów. Może to zostać odebrane jako brak szacunku wobec mówiącej osoby. Zawsze pozwól klientowi dokończyć to, co mówi, a następnie sparafrazuj lub zadaj dodatkowe pytania. Ta zasada sprawi, że będziesz lepszym i skuteczniejszym traderem.

    6. Zadawaj pytania uzupełniające

    Zadawanie pytań będzie również wspierać skuteczną komunikację. Pytania otwarte, czyli takie, w których druga osoba musi nieco bardziej rozwinąć swoją wypowiedź, mogą wnieść znacznie więcej do rozmów biznesowych. Pytania otwarte zachęcają do dyskusji i pogłębiają rozmowę. Dodatkowo pokazują, że interesujesz się rozmówcą i tym, co chce przekazać.

    Stosuj technikę zadawania pytań otwartych, zwłaszcza podczas spotkań z klientami. Umiejętna rozmowa pomoże Ci lepiej poznać klienta i uzyskać informacje niezbędne do przesłania spersonalizowanej oferty.

    Zadawaj pytania, ale takie, które mają sens. Niepotrzebne pytania zakłócają proces komunikacji i nie wnoszą nic nowego do dyskusji. Z pytaniami zawsze poczekaj, aż druga osoba skończy mówić.

    Dotyczy to szczególnie pracy w sprzedaży. Większość specjalistów ds. sprzedaży i przedstawicieli handlowych nie potrafi zadawać wartościowych pytań. Jeśli zdobędziesz tę umiejętność, będziesz jednym z najlepszych specjalistów ds. sprzedaży na rynku.

    7. Bądź świadomy barier komunikacyjnych

    Bariery komunikacyjne to pewnego rodzaju przeszkody lub zakłócenia, które utrudniają komunikację interpersonalną. Mogą one występować na różnych poziomach, od technicznego po psychologiczny. Barierą komunikacyjną mogą być różnice kulturowe, różnice językowe, istniejące uprzedzenia, ale także czyjś sztywny punkt widzenia lub interpretacja przekazu.

    Dlaczego warto mieć świadomość, że takie bariery istnieją? Ta świadomość pomoże Ci zrozumieć, dlaczego przekazy, które przekazujesz, mogą czasami być rozumiane odmiennie, i pomoże Ci zbudować wzajemne zrozumienie. Pomoże Ci także uniknąć nieporozumień i zwróci uwagę na potrzebę czujności w procesach komunikacyjnych. Wreszcie poprawi to Twoją efektywność. Umiejętność rozpoznawania barier komunikacyjnych przekłada się na ogólny wzrost umiejętności interpersonalnych.

    Więcej o barierach komunikacyjnych przeczytasz w artykule pt.: Bariery w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich usuwania

    8. Upewnij się, że dobrze rozumiesz

    Tak naprawdę komunikacja interpersonalna jest ważna w każdej pracy, szczególnie w sprzedaży. Szef dał ci zadanie? Sparafrazuj je i upewnij się, że rozumiesz, o co prosił. Rozmowa z klientem? Zawsze krótko podsumowuj swoje spotkanie i to, co zostało powiedziane.

    Uwierz, że jeśli wprowadzisz ten nawyk do codziennych interakcji z innymi ludźmi, unikniesz wielu nieporozumień oraz oszczędzisz czas i nerwy.

    To samo dzieje się w procesie sprzedaży. Jeśli rozmawiasz z potencjalnym klientem, zawsze upewnij się, co miał na myśli, odpowiadając na Twoje pytanie. Najczęstszą odpowiedzią ze strony klienta jest „ok”, co w zasadzie nic nie znaczy. Sprzedawca nie zadając doprecyzowującego pytania pozostaje w sferze domysłów, które zwykle kończą się nieudaną ofertą lub propozycją współpracy.

    9. Pamiętaj o przekazach niewerbalnych

    Zwróć uwagę na tzw. mowę ciała. Komunikaty niewerbalne, takie jak wyraz twarzy, postawa ciała i ton głosu, dostarczają dodatkowych informacji, które uzupełniają informacje przekazywane ustnie.

    Pamiętaj, że możesz także wykorzystać komunikaty niewerbalne, aby zweryfikować prawdziwość rozmówcy. A patrząc na tę sytuację z drugiej strony, zaufanie klienta można zdobyć stosując odpowiednie komunikaty niewerbalne. Nie chciałbyś rozmawiać z kimś, kto stoi sztywno, jakbyś był w szkolnej akademii, prawda? Gestykulowanie podczas rozmowy z klientem jest czymś naturalnym.

    10. Bądź empatyczny i otwarty

    Aby skutecznie komunikować się z innymi, niezbędna jest otwartość, empatia i inteligencja emocjonalna. Staraj się podchodzić do rozmów z innymi ludźmi bez zbędnych uprzedzeń, zawsze traktuj ludzi jak „czyste karty”.

    Empatia pozwala budować długotrwałe relacje z klientami. Jeśli poczujesz się wysłuchany i zrozumiany, w naturalny sposób przełoży się to na większą sprzedaż. Empatia pozwala także lepiej zrozumieć potrzeby i obawy rozmówców i trafniej na nie reagować. Sam proces komunikacji jest również skuteczniejszy, ponieważ osoby empatyczne potrafią dostosować komunikację do potrzeb swoich rozmówców.

    Podczas rozmowy sprzedażowej klient często opowiada Ci o sytuacjach, które przydarzyły mu się tego dnia. Jeśli okażesz zrozumienie i empatię w oczach klienta, zyskasz ludzkie „spojrzenie”, które pomoże Ci w dalszych rozmowach sprzedażowych.

    Streszczenie

    Komunikacja to proces realizowany w celu przekazywania sobie myśli, to proces wymiany informacji pomiędzy co najmniej dwiema osobami. Umiejętności interpersonalne polegające na skutecznej komunikacji są niezbędne w kontaktach biznesowych i zarządzaniu firmą, a także w życiu prywatnym.

    Skuteczny proces komunikacji pomaga budować zaufanie i relacje z klientami, co skutkuje wzrostem wartości koszyków zakupowych. Częściej też finalizowane są transakcje. W kontekście tych informacji z pewnością warto zastanowić się nad obecnym poziomem umiejętności komunikacyjnych i możliwościami ich doskonalenia.

    —

    Szukasz pracy w sprzedaży?

    • Oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb.
    • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
    • Dostęp do statystyk ofert pracy, o które aplikowałeś.

    Z pewnością Cię zainteresuje:


    1. 13 wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak napisać CV idealne! Napisz profesjonalne CV … czyli jakie? Niezależnie od tego, czy...

    2. Bariery w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich usuwania Bariery komunikacyjne – czym są? Bariery komunikacyjne to przeszkody występujące...

    3. Skuteczna komunikacja interpersonalna – zasady, które warto znać Jednak skuteczna komunikacja interpersonalna wymaga zrozumienia kluczowych zasad, które mogą...

    4. Na czym polega zadaniowy system czasu pracy? Poznaj jego zalety i wady! Na czym polega zadaniowy system czasu pracy? Zadaniowy system pracy...
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNotatka biznesowa – jak ją napisać? Szablon notatki biznesowej
    Następny artykuł Co to jest inflacja? Skutki i przyczyny inflacji w Polsce
    Konrad
    • Website

    Powiązane Posty

    Test Gallupa – Jak odkryć swoje talenty?

    2025-06-12

    Technika Pomodoro – Jak zwiększyć produktywność za pomocą tej metody?

    2025-06-12

    Zespół oszusta – Jak go rozpoznać i przezwyciężyć?

    2025-06-11
    Dodaj komentarz
    Zostaw odpowiedź Cancel Reply

    Najlepsze posty

    Czy zgromadzony urlop wygasa? Najważniejsze informacje dla pracowników

    2025-06-12

    Menedżer Kluczowych Klientów – Co robią i jakie są ich obowiązki?

    2025-06-12

    System Czasu Pracy Opartego na Zadaniach – Co Warto Wiedzieć Na Ten Temat?

    2025-06-12
    Najnowsze recenzje

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    O nas

    Rekrutacja-selekcja.pl – Kompleksowy portal o rekrutacji handlowców. Znajdziesz tu strategie, porady i narzędzia do skutecznego pozyskiwania specjalistów sprzedaży. Dowiedz się, jak rekrutować, motywować i zatrzymywać najlepszych handlowców. Odkryj świat rekrutacji z nami!

    Najpopularniejsze

    Czy zgromadzony urlop wygasa? Najważniejsze informacje dla pracowników

    2025-06-12

    Menedżer Kluczowych Klientów – Co robią i jakie są ich obowiązki?

    2025-06-12

    System Czasu Pracy Opartego na Zadaniach – Co Warto Wiedzieć Na Ten Temat?

    2025-06-12

    Subskrybuj aktualizacje

    Otrzymuj najświeższe wiadomości.


    • Strona Główna
    • Rekrutacja Handlowców
    • Rekrutacja Zdalna
    • Employer branding
    • Kontakt
    © 2025 - Rekrutacja-selekcja.pl – kompleksowy przewodnik po rekrutacji i selekcji – narzędzia, strategie i porady dla rekruterów. Znajdź najlepsze talenty z nami! Stworzone przez DePoint.

    Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.